Elektrische auto 2020

Elektrische Auto 2020

De elektrische auto van 2020, dat is over nog maar anderhalf jaar. Er is al bekend welke merken weer, of voor het eerst, een nieuw model elektrische auto op de markt brengen. Veel merken hebben al een model elektrische auto en er worden ook steeds meer elektrische auto’s verkocht. Toch zijn er nog veel mensen die twijfels hebben over de elektrische auto’s. Bij sommige van hen komt dit omdat de elektrische auto nog een beetje onbekend terrein is. Daarom in dit artikel een toelichting over de meest voorkomende zaken en onduidelijkheden omtrent de elektrische auto. En als laatste ook nog een vooruitblik naar de elektrische auto van 2020.

Wat is er anders aan elektrisch rijden?

Om te beginnen: wat is er anders aan een elektrische auto dan een brandstofauto? Goed nieuws: een elektrische auto rijden is over het algemeen niet veel anders dan rijden in een brandstof auto. Elektrische auto’s zijn bijna allemaal automaten, dus schakelen hoeft niet meer. Het snelle tanken kan bij een elektrische auto niet meer. Het opladen van de auto is wel een verandering waar men vaak even aan moet wennen. Niet alleen aan de manier van tanken, maar ook omdat de reis wat beter gepland moet worden van tevoren. Het is verstandig op buiten de spits te rijden. Door file raakt de accu sneller op, waardoor een normaal haalbaar ritje, ineens een niet haalbaar ritje kan worden.

Soorten laadpalen

Het opladen van een elektrische auto kan bij een oplaadpaal. Er zijn verschillende soorten laadpalen: de snelladers, publieke oplaadpalen en thuis opladen. De gewone publieke laadpalen leveren wisselstroom en zorgen ervoor dat de elektrische auto na ongeveer 2 uur opgeladen is. Wanneer een gewone laadpaal aan huis staat, is dit vaak ongeveer 8 uur. Dit komt omdat de elektriciteit via een omvormer de wisselstroom moet worden omgezet in gelijkstroom. Als laatste zijn er de snellaadpalen. Bij deze laadpalen wordt de elektrische auto in een hele korte tijd voorzien van stroom. Dit kan doordat er direct gelijkstroom wordt geleverd aan de auto. Zo´n snellaadpaal zorgt ervoor dat de elektrische auto binnen 30 minuten opgeladen is. Niet alle elektrische auto’s zijn geschikt voor deze snellaadpalen.
Om te berekenen hoe lang het ongeveer duurt voor dat de auto opgeladen is, kan dit worden berekend aan het vermogen van de laadpaal en de grootte van de accu van de auto. Stel dat de auto een accu heeft van 40 kWh en de laadpaal een vermogen van 10 kWh, zal het ongeveer 4 uur duren voordat de volledig lege accu weer opgeladen is.
In Nederland zijn op veel verschillende plekken publieke laadpalen geplaatst. Ook in het buiteland zijn er verschillende oplaadpunten. Waar deze laadpalen staan, kan worden gevonden op de website www.oplaadpalen.nl. Het is verstandig om, voordat de reis begint, goed uit te zoeken hoeveel kilometers de reis is en waar de oplaadpunten zijn. Dit zodat er voldoende stroom in de auto blijft om verder te kunnen reizen.

Opladen van een elektrische auto in de praktijk

Om een elektrische auto op te kunnen laden bij een oplaadpaal, is een oplaadpas nodig. De laadpas dient als identificatiemiddel (bij een thuislaadpaal) en is bij publieke oplaadpalen tegelijkertijd ook een betaalpas. Een laadpas kan worden aangevraagd bij verschillende organisaties. Niet elke laadpas wordt door elke laadpaal geaccepteerd, hier moet dus wel op worden gelet bij de aanschaf.
Doordat de laadpas nodig is bij het opladen, kan niemand de stroom als het ware stelen. Wanneer de stekker uit de auto wordt getrokken, is opnieuw de laadpas nodig als identificatiemiddel. De stekker uit de auto trekken kan bij de meeste auto’s al niet meer, omdat ze vaak vergrendeld zijn omdat de auto ook op slot staat. Niet alle publieke laadpalen zijn geschikt voor alle soorten elektrische auto’s. Let hier dus goed op.

Zoals gezegd kan een elektrische auto worden opgeladen bij huis. Hiervoor wordt niet een gewoon stopcontact gebruikt, maar een thuislaadpunt. Deze wordt aangesloten op een aparte groep, wat veiliger is en er ook voor zorgt dat de auto sneller wordt opgeladen. Het opladen gebeurt door simpelweg de stekker in de auto te steken. Een thuislaadpaal kan via verschillende bedrijven en organisaties worden aangeschaft.
Houdt bij het kiezen van een oplaadkabel rekening met de lengte van de kabel. Wanneer de auto veel onderweg moet worden opgeladen, is het handig om een langere oplaadkabel te kiezen. Wanneer er dan een andere auto tussen de laadpaal en de auto staat, is dit geen probleem.

De duurzaamheid van elektrisch rijden

Elektrische wagens gebruiken geen brandstof en stoten geen CO2 uit. Dat wil niet zeggen dan een elektrische auto een klimaatneutraal vervoermiddel is. Bij het maken van de batterij van een elektrische auto, komt ook CO2 vrij. Ook bij het winnen van stroom komt CO2 vrij. Wel is deze hoeveelheid afhankelijk van hoe de elektriciteit wordt opgewekt. Bij zonne- of windenergie wordt er bijvoorbeeld minder CO2 uitgestoten dan bij kolencentrales. Naar verwachting zullen de elektrische auto’s in 2020 steeds meer verbeteren en duurzamer worden. Wat ook veel naar voren komt is dat de elektrische auto’s veel minder geluidsoverlast veroorzaken.

Merken die elektrische auto’s verkopen

Er komen steeds meer automerken die elektrische auto’s maken. Tesla is één van de bekendste merken die elektrische auto’s produceert. Daarnaast maken de meeste bekende automerken tegenwoordig ook elektrische auto’s. Sommige merken hebben al elektrische auto’s op de markt, andere hebben een aankondiging gedaan over wanneer hun eerste model op de markt komt. Er zijn veel dure automerken die elektrische auto’s produceren zoals Audi, BMW en Jaguar. Maar er komen ook steeds meer goedkopere modellen elektrische auto’s zoals de Peugeot iOn, Mitsubishi iMiEV en de Citroën C-Zero. De goedkopere modellen zijn vaak wel vaak wat kleiner en hebben een minder groot bereik dan de duurdere modellen.

Is een elektrische auto goedkoper dan een auto op brandstof?

Het aanschaffen van een elektrische auto kost meer geld dan de aanschaf van een benzine- of dieselauto van een model dat vergelijkbaar is. Dit komt omdat de accu van een elektrische auto erg duur is. Dit bedraagt ongeveer 40% van de prijs van de auto. Wel zijn elektrische auto’s in het gebruik voordeliger dan benzine – en dieselauto’s, de vaste lasten zijn dus lager. Dit is niet alleen omdat stroom goedkoper is dan brandstof, ook is het onderhoud van een elektrische auto goedkoper. Dit omdat er in een elektrische auto veel minder beweegbare delen zitten, waardoor er ook sprake is van minder slijtage ten opzichte van een auto die op brandstof draait.

De kosten van de elektriciteit voor het opladen van de elektrische auto verschillen per laadpaal. Vaak is het tarief op de zaak goedkoper dan bij een publieke laadpaal. Bij veel publieke laadpalen wordt een starttarief betaalt, naast het elektriciteitstarief. Als rekenvoorbeeld: bij een elektriciteitstarief van €0,23/kWh en er kan 60 km worden gereden op een 12kWh volle accu, kost het €0,046 per kilometer die gereden is. De kosten per kilometer voor een benzineauto (1:12) kost gemiddeld €0,14 per kilometer en van een dieselauto (1:17) zit dit op €0,08 per kilometer.
Ook kunnen eigenaren profiteren van lagere motorrijtuigenbelasting en tot 2021 betalen ze geen BPM. Eigenaren met hybride auto’s betalen geen volledige wegenbelasting, maar een half tarief. Uiteindelijk zijn de elektrische auto’s vooral voor de rijkere mensen of de mensen met een leaseauto aantrekkelijk.

Hybride auto’s

Naast de volledig elektrische auto’s, zijn er ook hybride auto’s. Hybride auto’s zijn auto’s die gebruik maken van verschillende technieken voor de aandrijving. Deze auto’s werken op elektriciteit in combinatie met een brandstof. De meeste hybride auto’s worden door een verbrandingsmotor én een elektromotor en accu aangedreven. Tijdens het rijden wordt de accu door een generator opgeladen. Er zijn half hybride auto’s en volledig hybride auto’s De half hybride auto’s kunnen niet volledig op stroom rijden. De auto’s die volledig hybride zijn, kunnen op de verbrandingsmotor en op de elektromotor rijden. Ook is er nog een onderscheid in hoe de accu wordt opgeladen bij de hybride auto’s. Bij sommige hybride auto’s kan de accu alleen worden opgeladen tijdens het rijden/remmen. Bij de Plug-in hybride wagens, kan de accu worden opgeladen doormiddel van een stekker.

Bijtelling voor zakelijke rijders

Voor de zakelijke rijders is de lage bijtelling van een auto zeer aantrekkelijk. Een elektrische auto heeft namelijk 4% bijtelling, waar een normale brandstof auto 22% bijtelling heeft. Wel veranderd deze bijtelling in 2019, want wanneer de elektrische auto een fiscale waarde van €50.000 of meer heeft, wordt de bijtelling ook 22%. Doordat de bijtelling zoveel minder is, zullen veel zakelijke rijders kiezen voor een volledig elektrische auto of een hybride auto.

Tweedehands elektrische auto’s

Er komen steeds meer goede elektrische auto’s op de tweedehands markt. Dit zijn vaak auto’s die voorheen geleased werden. Veel mensen twijfelen of ze een tweedehands elektrische auto moeten kopen. Dit omdat de accu achteruit bij gebruik en de techniek zo snel gaat, dan tweedehands elektrische auto’s ook vaak ‘’oud’’ zijn. De nieuwste modellen kunnen vaak veel meer en zijn beter uitgerust.
Verstandig is om goed onderzoek te doen naar de capaciteit van de accu (laten doormeten) die op dat moment in de auto zit. Dit is namelijk één van de belangrijkste dingen van een elektrische auto. Wanneer de tweedehands elektrische auto te veel kilometers heeft gereden is dit niet goed. Maar als hij te weinig heeft gereden ook niet, omdat dit ook niet goed is voor de accu. De accu slijt ook sneller wanneer boven de 90% wordt geladen of onder de 10% wordt leeggereden. Helaas is vaak niet te achterhalen hoe de vorige eigenaar omgegaan is met het opladen van de elektrische auto. Zoals eerder benoemd zijn de accu’s van elektrische auto’s nog erg duur.

Voordelen van elektrisch rijden

De voordelen van elektrisch rijden op een rijtje:
– Een elektrische auto kopen is fiscaal aantrekkelijk omdat het belastingvoordeel oplevert.
– Het is beter voor het milieu om een elektrische auto te rijden omdat er minder CO2 uitstoot door veroorzaakt wordt.
– Een elektrische auto maakt veel minder geluid ten opzichte van een brandstofauto.
– Een elektromotor, die in een elektrische auto zit, heeft minder onderhoud nodigen dan de motor van een brandstofauto.
– De kosten voor het opladen van een elektrische auto zijn lager dan het tanken van brandstof.
– In sommige landen krijgen auto´s die op elektriciteit rijden, voordelen. Deze voordelen veranderen wel vaak en zijn ook niet helemaal duidelijk. Vaak komt dit omdat elektrische auto’s toch vrij nieuw zijn. De verwachtingen zijn wel dat in de toekomst, bijvoorbeeld een elektrische auto in 2020 rijden, goedkoper zal worden en dat de regels in het buiteland voor elektrische auto’s in 2020 ook steeds meer zullen verduidelijken.
– Een lage bijtelling en geen BPM, wat zorgt voor lagere vaste kosten per maand.

Nadelen van een elektrische auto

Naast alle voordelen, heeft elektrisch rijden ook wat nadelen. Hieronder de nadelen van een elektrische auto rijden:
– Bij het plannen van een reis, moet rekening worden gehouden met het feit dat de accu van de auto regelmatig moeten worden opgeladen. Vooraf is het slim om daarom op te zoeken waar laadpunten zijn.
– Het laden van een elektrische auto kost tijd, dus er moet meer tijd voor een reis worden ingepland dan bij een traditionele auto. Wanneer eerst een autorit naar een ver vakantieland geen probleem was, moet er nu wel wat beter worden nagedacht over de logistieke kant van de reis.
– Het kan zijn dat er in het buitenland geen juiste stekker bij de laadpaal aanwezig is of dat de laadpaal niet werkt. Het is daarom onverstandig om tot het laatste moment door te rijden. Plan daarom de reis zo in, dat er eventueel nog naar een volgende laadpaal kan worden gereden.
– Een elektrische auto kopen, is een grote aanschaf. Vaak betekent een duurdere elektrische auto, dat de auto ook langer kan rijden op een volle accu. Er komen wel steeds meer goedkopere modellen, maar die hebben niet allemaal een groot bereik. Voor die auto’s geld dat ze vooral handig zijn voor het rijden in de stad en kortere afstanden.

Nieuwe modellen elektrische auto’s in 2020

Tesla komt rond 2020 met verschillende soorten nieuwe modellen. Zo komt Tesla begin 2020 met de Model Y, een elektrische auto met een compact SUV-design. Volkswagen komt met zijn eerste elektrische auto in 2020, de Volkswagen ID. Deze elektrische auto zal rond de €30.000 gaan kosten. Ook Ford komt in 2020 met een nieuw model: zijn eerste volledige elektrische auto in een SUV-design. SEAT komt met zijn eerste volledige elektrische auto in 2020 met een kilometer range van 500. Naar verwachten zullen er steeds meer elektrische auto’s in 2020 komen.

De toekomst van de elektrische auto in 2020

Er worden steeds minder dieselauto’s verkocht en verwacht wordt, dat de elektrische auto in 2020 populairder zal zijn dan de dieselauto. Voor degene die een elektrische auto kopen na 2020, komt er waarschijnlijk een aanschafsubsidie van €6000,-. Deze aanschafsubsidie komt dan in 2021 en zal ervoor zorgen dat nog meer mensen een elektrische auto gaan kopen. Dit komt ook omdat de voorspelling is dat benzine en diesel steeds duurder gaan worden.

Ook zullen er steeds meer tweedehands elektrische auto’s in 2020 op de markt komen. Dit omdat veel elektrische auto’s leaseauto’s zijn en die na 5 jaar worden vervangen. Deze elektrische auto’s komen dan op de tweedehands markt. Daarnaast komt private lease steeds meer in opkomst. Op die manier zullen meer mensen een elektrische auto kunnen rijden, omdat ze niet in één keer een groot bedrag op hoeven te hoesten. Men voorspeld dat in 2025 er meer elektrische auto’s zijn dan brandstof auto’s. Maar misschien rijden we over 25 jaar wel allemaal in een automatische elektrische wagen naar ons werk, de tijd zal het ons leren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *