E-Golf lease

Elektrische auto leasen voor de ZZP-er

De meeste elektrische auto’s op de Nederlandse wegen zijn lease auto’s. Dit komt natuurlijk door de hoge aanschafprijs voor particulieren. Maar daar staat juist tegenover de grote voordelen voor het leasen. De elektrische auto leasen voor de ZZP-er heeft onze aandacht in dit artikel.

Leasen voor de ZZP-er

Natuurlijk is het leasen van een auto voor een ZZP-er al erg normaal. Er zijn zeer vele voordelen. Daarom kan je zelf tegenwoordig al aan private-lease doen. Maar de beste manier blijft het leasen van een auto als ZZP-er. Maar de vraag die hier beantwoordt moet worden is: Kan de ZZP-er ook een elektrische auto leasen?

Een elektrische auto leasen voor de ZZP-er in 2019

Er worden steeds meer elektrische auto’s verkocht. Natuurlijk zijn de meeste elektrische auto’s in 2019 nog in het bezit van de bedrijven. Deze worden als lease auto gebruikt. Maar inmiddels hebben steeds meer ZZP-ers een elektrische lease auto. Met de bijtelling van 4% is natuurlijk al snel een positieve berekening te maken. De elektrische auto leasen voor de ZZP-er!

Geeft de bijtelling de doorslag?

De elektrische auto leasen voor de ZZP-er is erg populair geworden. Of het nu gaat om de aanschaf van een Nissan Leaf of een Tesla Model X. In beide gevallen geeft de bijtelling de doorslag. Natuurlijk rij je in een prachtige moderne auto. En vriendelijker voor het milieu zal het niet worden. Maar de elektrische auto leasen voor de ZZP-er moet natuurlijk financieel uit kunnen. Met een bijtelling van 4% tegenover 25% is de berekening snel gemaakt.

Alles op een rijtje

Wil je gelijk de beste gedetailleerde informatie neem dan contact op met Leasem.nl

Wat ons betreft de beste manier om te weten waar je aan toe bent. Want je hoeft zeker niet direct voor een merk auto te kiezen. Het is makkelijk met ze te communiceren en geven professioneel advies.

Hieronder hebben we 3 artikelen bij elkaar gebracht omDe elektrische auto leasen voor de ZZP-er beter te kunnen uitleggen. Allereerst alle praktische punten, dan de het leasen t.o.v. kopen en tot slot

 

De praktijk

Iedereen weet dat elektrisch rijden beter voor het milieu is. De auto’s stoten geen schadelijke uitlaatgassen uit en de brandstof kan op een groene manier worden verkregen. Maar, zijn er alleen maar positieve kanten of zitten er ook nadelen aan het groene rijden? En waar moet je rekening mee houden? De elektrische auto leasen voor de ZZP-er!

Autogebruik

Hoe vaak gebruik jij je auto? Rijd je dagelijks van Den Bosch naar Amsterdam voor je werk? Of gebruik je hem alleen om boodschappen te halen? Op een volle accu van een elektrische auto rijd je gemiddeld 160 km. Dat betekent dat je de auto bij lange ritten moet opladen. Het nadeel is dat opladen meestal lang duurt. Thuis aan het stopcontact mag je rekenen tot wel 8 uur. Bij een oplaadpunt een à twee uur en bij een snellaadpaal 30 minuten. Supersnel volgooien en wegrijden gaat dus niet. Dit vraagt iets meer voorbereiding.

Hoe laad je op?

Een elektrische auto moet je opladen aan een stopcontact of bij een oplaadpaal. Er zijn meerdere openbare oplaadpunten in Nederland. Deze zijn van verschillende aanbieders. Voor het opladen van een elektrische auto heb je een laadpas nodig. Deze kun je aanvragen bij een laaddienstverlener als Essent, ANWB, Nuon of Mister Green EV.

Let op: voor een aantal laadpassen moet je een abonnement afsluiten. Dit is bijna altijd het geval als je meerdere keren per week wil opladen bij een openbaar laadpunt. De abonnementskosten verschillen per aanbieder.

Met de laadpas kun je ‘inchecken’ bij een openbare oplaadpaal. De aanbieder van de pas zorgt ervoor dat wordt bijgehouden hoeveel en hoe lang jij de auto oplaad. Het is eigenlijk hetzelfde principe als de stroomaansluiting thuis.

 

Opladen aan huis

Hoe woon je? In een huis met een oprit of in een stadswoning zonder eigen parkeerplaats? In het laatste geval kun je alleen opladen bij een openbaar oplaadpunt. Zelf verlengkabels vanuit thuis op de openbare weg neerleggen is gevaarlijk. Houd daar rekening mee bij de aanschaf van een elektrische auto. Bij een openbaar oplaadpunt moet je altijd in de buurt van de auto blijven. Je kunt hem bijvoorbeeld niet een nachtje aan de stroom van een oplaadpunt laten hangen.

Gewone en snellaadpalen

Soms wordt wachten beloond. Dat geldt zeker bij openbare oplaadpunten voor elektrische auto’s. Een accu opladen bij een sneloplaadpunt kost € 8,-. Je moet dan ongeveer een half uur wachten. Opladen bij een gewoon oplaadpunt kost € 1,- per uur. Voor een volle accu moet je ongeveer anderhalf uur wachten.

Langer wachten betekent een winst van: € 8 – € 1,50 = € 6,50 per keer dat je de auto oplaadt.

Ga ik m’n bestemming halen?

Het is een veelgehoorde vraag. Met een auto met benzinetank kun je gemakkelijk 500 km op één tank rijden. Bij een elektrische auto niet. Je moet niet alleen rekening houden met de afstand, maar bijvoorbeeld ook met de weersverwachting.
Bij sneeuw verbruikt de auto meer stroom dan op een zonnige dag. Maak daarom een ruime berekening in het aantal kilometers dat je gaat rijden.

Wil je zekerheid en milieuvriendelijk rijden? Kies voor een half-elektrische auto. Hybrides rijden op stroom en hebben een hulpmotor op benzine. Als alle stroom verbruikt is, schakelt de motor over op benzine. Hybrides zijn milieuvriendelijker dan een gewone auto, maar ze rijden niet zuinig. Dat blijkt uit onderzoek door Autovisie. Gemiddeld gebruiken deze auto’s 80 procent meer brandstof dan hun fabrieksnorm belooft. Een volledig elektrische auto is het beste voor het milieu.

Het kostenplaatje

Maar wat is uiteindelijk goedkoper? Rijden in een gewone auto of in een elektrische? We maken een vergelijking. We gaan er van uit dat er jaarlijks 15.000 km wordt gereden, de eigenaar de auto na 6 jaar verkoopt en dat de brandstof- en elektriciteitsprijs jaarlijks hetzelfde blijft.

De kosten van een auto worden onderverdeeld in:
1. aanschafkosten 
De kosten voor een nieuwe benzineauto zijn redelijk. De goedkoopste auto op dit moment is een Seat Mii. Een nieuwe auto met benzinemotor koop je vanaf € 7.695.

Een nieuwe elektrische auto kopen is duur. De goedkoopste is op dit moment de Renault Fluence Z.E.. Een nieuwe elektrische auto koop je vanaf € 26.490,-.

2. afschrijvingskosten 
De afschrijvingskosten zijn afhankelijk van een aantal zaken: het automerk, de uitvoering, de cataloguswaarde, het bouwjaar, de kilometerstand en de staat.

De afschrijvingskosten van een nieuwe Seat Mii zijn gemiddeld € 686,50 per jaar. Per kilometer is dat: € 686,50 : 15.000 km = € 0,05.

Voor een nieuwe Renault Fluence Z.E. zijn dat gemiddeld € 2.102,35 per jaar.
Per kilometer is dat: € 2.102,35 : 15.000 km = € 0,14

. brandstofkosten 
De brandstofkosten van een elektrische auto bepaal je door de elektrische kosten per kWu en de efficiëntie van de auto. De elektriciteitskosten voor Nederlandse huishoudens zijn € 0,25/kWh. De efficiëntie van een elektrische auto is ongeveer 8 km/kWh. Dit betekent dat de elektriciteitskosten 3,5 cent per kilometer zijn.

De brandstofkosten van een gewone auto bereken je door het brandstofverbruik en de kosten van de brandstof. Een liter benzine kost gemiddeld € 1,85. Een kleine auto heeft een verbruik van 6,2 liter per 100 kilometer. Dit betekent dat de brandstofkosten bijna 11,5 cent per kilometer zijn.

4. onderhoudskosten 
De onderhoudskosten van een elektrische auto zijn niet hoog. De auto bevat weinig bewegende onderdelen die snel verslijten. Ook hoeft bij deze auto geen olie ververst te worden. Bij 15.000 gereden kilometers komen de jaarlijkse onderhoudskosten neer op ongeveer € 180. Dit is ruim 1 cent per kilometer.

Een gewone auto is heel gevoelig voor slijtage. Denk bijvoorbeeld aan de motor, de transmissie of het remsysteem. De onderhoudskosten voor een kleine auto zijn jaarlijks € 440. Dit is 3 cent per kilometer als je jaarlijks 15.000 km rijdt.

5. vaste kosten 
De vaste kosten bestaan uit wegenbelasting, verzekering, schoonmaakkosten en eventueel het lidmaatschap voor de ANWB. Voor een elektrische auto betaal je tot 1 januari 2014 geen wegenbelasting. Voor de overige kosten betaal je voor een elektrische auto € 90,-. Dit is 7 eurocent per kilometer.

Eigenaren van een gewone auto betalen maandelijks € 40,- aan wegenbelasting. Dat komt uit op 10 cent per kilometer.

Totale kosten:
Wat zijn dan de totale kosten per gereden kilometer?

  Elektrische auto Gewone auto
Afschrijvingskosten € 0,14 € 0,05
Brandstofkosten € 0,04 € 0,12
Onderhoudskosten € 0,01 € 0,03
Vaste kosten € 0,07 € 0,11
Totaal € 0,26 € 0,31
Totale kosten per jaar € 0,26 x 15.000 km  

€ 3.900

€ 0,31 x 15.000 km  

= € 4.650

Kortom …

Rijden in een elektrische auto is voordeliger. Je bespaart jaarlijks enkele honderden euro’s op gebruikskosten. Maar let op! De aanschafwaarde van een elektrische auto is bijna 3,5 keer zo hoog als bij een gewone auto. Je moet veel spaargeld hebben om een elektrische auto te kopen. Wat moet je nog meer overwegen?

1. Waar wil je de auto voor gebruiken? 
> Gebruik je hem alleen in de stad? Dan is de elektrische auto een goede optie.

> Gebruik je hem voor lange afstanden? Dan heb je veel geduld nodig. De auto moet bij elke rit (tussentijds) worden opgeladen. Thuis opladen aan het stopcontact kan wel 8 uur duren. Beter is het dan om een auto op een benzinemotor te kopen.

2. Hoe lang wil je de auto gebruiken? 
> De aanschaf van een elektrische auto is veel duurder dan een gewone auto. De accu is het duurste onderdeel van een elektrische auto. Deze verslijt vaak binnen een paar jaar. Let dus op als je van plan bent om de auto te verkopen. Hij is na een paar jaar veel minder waard dan een gewone auto.

Waarom leasen i.p.v. kopen?

Hieronder staan 5 redenen waarom de elektrische auto leasen voor de ZZP-er beter is dan kopen. Natuurlijk heb je totaal geen zorgen over alles wat met de elektrische auto te maken heeft, maar waarom nu precies de elektrische auto leasen voor de ZZP-er.

1. U kunt sneller technologische upgrades krijgen

Jaarlijkse veranderingen in conventionele auto’s zijn vaak minimaal. “Maar de technologie die naar EV’s gaat is in een tempo dat ik nog nooit eerder heb gezien”, zegt Scot Hall, executive vice president operations voor Swapalease, die leaseholders koppelt aan autokopers die een leaseovereenkomst willen overnemen.

Door te leasen, kunt u om de twee tot drie jaar upgraden naar een nieuwe auto en genieten van vooruitgang op het gebied van batterijduur, bereik en andere verbeteringen.

Voor een voorbeeld, Hall wijst op de eerste relatief betaalbare elektrische auto, de Nissan Leaf. Toen de batterij in 2010 op de markt kwam, had de batterij een EPA-geschat bereik van 73 mijl. Slechts zeven jaar later introduceerde Chevrolet de Bolt EV met een EPA-bereik van 238 mijl.

Bovendien zijn de oplaadtijden sneller en zijn er nieuwe functies beschikbaar, zoals het ProPilot Assist-pakket in de 2018 Nissan Leaf, die semi-autonome rijfuncties heeft.

2. U vermijdt de steile afschrijving

Als je een elektrische auto hebt gekocht en hebt besloten deze nog een jaar later te verkopen, zou de waarde ervan dramatisch zijn gedaald – ‘zoals een gebruikt bedsheet’, zoals een commentator schreef op de autoverkoopsite Autotrader. In feite hebben elektrische voertuigen van 2016 gemiddeld ongeveer 52% afgeschreven van de stickerprijs in het eerste jaar, volgens gegevens van Edmunds.

Door te lenen, kunt u om de twee tot drie jaar upgraden naar een nieuwe auto en genieten van de vooruitgang op het gebied van batterijduur, bereik en andere technische verbeteringen.

Normaal gesproken zijn auto’s die snel waarde verliezen geen goede kandidaat voor leasing, omdat de leasebetaling gebaseerd is op het bedrag dat de auto afschrijft, plus kosten. Hoe hoger de afschrijving, hoe duurder de maandelijkse leasebetaling gewoonlijk is.

Autoconstructeurs compenseren echter de snelle afschrijving van elektrische auto’s en verlagen de kosten van betalingen met behulp van verschillende methoden, aldus Hall. Dit bevat:

Een lage rente aanbieden (‘geldfactor’ genoemd bij leasing)

Verhogen van de restwaarde (hoeveel de auto waard is aan het einde van de lease)

Het aanbieden van incentives in geld

Interessant is dat de steile afschrijving EV’s tot een koopje maakt op de markt voor gebruikte auto’s.

3. Ongelukken met batterijen zijn niet jouw probleem

Omdat de lithium-ionbatterijen die EV’s voeden relatief nieuw zijn, zijn er niet veel gegevens over hoe lang ze duren en hoe snel ze niet meer volledig opgeladen blijven.

“De vragen zijn hoeveel degradatie, hoe snel en wat onder de garantie valt”, schrijft Fred Lambert, hoofdredacteur van Elektrisch transportblog Electrek. Hij merkt op dat de gebruikershandleiding van GM voor de Chevy Bolt EV waarschuwt voor mogelijke verslechtering van de batterij tot 40% tijdens de garantie van acht jaar, of binnen 100.000 mijlen.

Als u echter slechts drie jaar een EV least met de standaard meegeleverde 36.000 mijl, zou de degradatie van de batterij minimaal moeten zijn.

4. Je krijgt vaker meer voordelen

Elektrische auto’s zijn stimulatiemagneten. Federale en deelstaatregeringen lijken EV-eigenaars te willen belonen om schone energie te ondersteunen. Als u bijvoorbeeld in Californië woont en een in aanmerking komend EV-nummer least, kunt u een contante korting van $ 2.500 krijgen en kunt u maximaal twee kortingen krijgen (op afzonderlijke huurovereenkomsten) voor een totaal van $ 5.000 terug.

In veel gevallen bieden autofabrikanten ook leasingspecials aan, zoals contante bonussen om de prijs van een elektrische auto te verlagen, zodat de leasebetaling betaalbaarder is. Nissan bood bijvoorbeeld onlangs een contante korting van $ 9.275 op huurders van de 2018 Leaf. Hall zegt dat het voor elke $ 1.000 aan geldkortingen de maandelijkse huurbetaling met ongeveer $ 30 vermindert.

5. U kunt loyaliteitsbonussen opscheppen

Autoconstructeurs bieden ook loyaliteits- en veroveringsbonussen om te proberen klanten te behouden of klanten weg te lokken van de concurrentie. Volgens Hall zijn deze bonussen hoger voor het leasen van een EV dan voor conventionele auto’s. Dit betekent dat wanneer u het einde van uw huurovereenkomst nadert, u een sterke onderhandelingspositie hebt – met nog meer opties dan u zou hebben met een ander voertuig. Je kunt naar een concurrent springen of bij je huidige merk blijven en worden beloond.

De fiscale aspecten

Hieronder worden de fiscale aspecten besproken van de elektrische auto leasen voor de ZZP-er. Als voorbeeld wordt gebruikt de Tesla Model X. Tot nu toe nog de meest geleasde elektrische auto. Natuurlijk niet direct een auto voor een normale ZZP-er. Maar zelfs met de berekening van de fiscale aspecten van deze dure elektrische auto, zal u ook bevallen. De elektrische auto leasen voor de ZZP-er is dichterbij dan u denkt.

Tesla model X

De Tesla Model X staat onder grote belangstelling en velen overwegen hem als volgende leaseauto. Het is aan te raden goed uit te zoeken hoe en waar je hem leaset, want het kan honderden euro’s per maand schelen. Hieronder de fiscale voordelen uitgelegd, dat grotendeels natuurlijk ook geldt voor de Tesla Model S.

Operational of financial lease

Tesla biedt onder de naam Tesla Leasing een financieringsmogelijkheid aan, maar die is alleen voor zakelijke leasrijders. In samenwerking met De Lage Landen (DLL) biedt Tesla financial lease. Dat contract heeft een looptijd van naar keuze tussen 36 en 60 maanden. Dit is dan ook in combinatie met Tesla’s restwaardegarantie, waarover later in dit artikel meer.

Full operational lease biedt Tesla in samenwerking met ALD Automotive. Toch loont het om zelf te gaan shoppen bij verschillende leasemaatschappijen en deze goed met elkaar te vergelijken op voorwaarden en prijzen, want op basis van 60 maanden kan het tot wel 600 euro per maand schelen in de leaseprijs. Dat is een gigantisch verschil.

De voordelen

Het voordeel van operational lease is dat de kosten van het onderhoud voor vijf jaar zijn gedekt. Zo worden bijvoorbeeld banden groot ingekocht door de leasemaatschappijen, wat scheelt in de kosten. Zaken als eventuele problemen met het scherm in het dashboard, de Falcon Wing Doors of (ander) onderhoud buiten de garantie zijn dus voor risico van de leasemaatschappij, die een reservering maken voor onverwacht onderhoud. Een groot voordeel, aangezien reparaties aan een Tesla duur zijn. Het vervangen van het genoemde scherm kost bijvoorbeeld al 6.500 euro, zo blijkt uit diverse bronnen.

Een ander voordeel van operational lease is dat de auto niet als schuld wordt aangemerkt op de eigen balans. Daardoor wordt de BV niet beperkt in de leencapaciteit of werkkapitaal.

De beste optie

Onder de streep is niet direct aan te geven of Financial Lease of Operational Lease de beste optie is. Dit moet worden uitgezocht door een accountant in elke specifieke situatie. Zorg er bij elk soort autolease wel voor dat er een vooraf afgesproken bedrag is opgenomen in het leasecontract voor de koop of overname van de auto na afloop van het leasecontract.

Subsidies en MIA

De MIA staat voor Milieu Investerings Aftrek en biedt voordeel voor degene die een elektrische auto wil aanschaffen. Daarmee kun je in dit geval 36% voor de eerste 50.000 euro van de ‘investering’ in de Tesla in mindering brengen op de fiscale winst. Voor een BV betekent dit bij een Tesla Model X een voordeel van circa 3.600 euro netto, bij 25% vennootschapsbelasting. Bij een eenmanszaak met 52% inkomstenbelastingtarief, kan dit voordeel zelfs oplopen tot 9.000 euro. Bij financial lease moet je zelf de MIA aanvragen. De Tesla Model X staat daarbij namelijk als een schuld op de eigen balans. Bij een eenmanszaak of als ZZP-er moet je dus opletten bij het aangaan van een lening of hypotheek, want je kan dan minder lenen.

MIA uitgelegd

Bij operationele lease vragen de leasemaatschappijen zelf de MIA aan. Dit wordt verrekend in het leasetarief. Bij een leasecontract van 60 maanden wordt de MIA volledig benut en dat kan veel schelen. Een willekeurig rekenvoorbeeld met de Model X: bij een leasecontract van 54 maanden krijg je 18 euro korting per maand, terwijl dat bij 60 maanden 75 euro per maand is. Over de gehele leaseperiode scheelt dat duizenden euro’s. Meer informatie over de MIA-regeling is te vinden bij de Belastingdienst.

Subsidie per gemeente

Anno 2016 blijven ook diverse gemeenten de aanschaf en het gebruik van elektrische auto’s stimuleren. Zo bieden verschillende grote steden zoals Amsterdam, Rotterdam, Tilburg, Utrecht en Den Haag, maar ook kleinere steden zoals Beverwijk en Heusden verschillende subsidies, variërend van korting tot 7000 euro op de aanschaf van een nieuwe elektrische auto of tweedehands elektrische auto en maximaal 1500 euro subsidie op een laadpaal thuis of op het werk. Klik hier voor meer informatie.

Restwaardegarantie Tesla

Het is mogelijk om restwaardegarantie te krijgen bij de Tesla Model X. Deze geldt eveneens voor de Model S en later waarschijnlijk ook voor de Model 3. Onder de noemer Gegarandeerde Restwaarde wordt dit door Tesla aangeboden. Dit is echter alleen mogelijk als je de auto leaset met financial lease van De Lage Landen (of een van de andere geselecteerde aanbieders) en de financiering loopt via ‘een door Tesla geverifieerde financieringsovereenkomst’.

Het restwaardebedrag wordt dan van te voren berekend aan de hand van de looptijd van het contract en de kilometers die je jaarlijks zal gaan rijden. Aan het eind van de leasetermijn kun je je Tesla dan voor het bepaalde bedrag aan Tesla (terug)verkopen. Eventuele schades en kilometers die je extra rijdt worden wel nog aan je doorberekend. Zonder Gegarandeerde Restwaarde is de Model X na de leasetermijn gewoon aan de dan geldende occassionmarkt overgeleverd. Lees daarover meer in de alinea ‘Toekomst elektrische auto’.

Zelf leaseauto verzekeren?

Een operational leasecontract zonder verzekering kan interessant zijn, maar wij zien wel dat de basis leaseprijs dan vaak hoger is. Die is meestal zo veel hoger, dat het niet meer interessant is om de verzekering uit het contract te halen en het zelf te doen. Wat is dan het voordeel om dat toch wel te doen? De – in dit geval – Model X moet voor de leasemaatschappij voor de boekwaarde worden verzekerd. Daarbij wordt echter geen rekening gehouden met je bonus/malusregeling en bij een eigen verzekering uiteraard wel.

Verzekering 130 euro per maand

In dit specifieke geval van de Tesla Model X bleek dat de verzekering 130 euro per maand kostte als je hem zelf verzekerd, ervan uitgaande dat je maximaal voordeel hebt van je bonus/malus. Bij de voordeligste leaseofferte kostte de verzekering 246 euro per maand in het leasecontract. Ondanks het prijsverschil was het in dit geval nog steeds niet interessant om de verzekering zelf af te sluiten, want de basis leaseprijs steeg er te veel door. Let op: sommige verzekeraars kiezen ervoor de betreffende leaseauto tegen dagwaarde te verzekeren in plaats van de boekwaarde. Bij een total loss zal de leasemaatschappij de boekwaarde in rekening brengen en deze zal fors hoger kunnen liggen vanwege de lineaire afschrijving welke een leasemaatschappij gebruikt.

Onderhouds- en gebruikskosten Tesla

Voor de Tesla Model X zijn de onderhoudskosten bij een contract 2.450 euro voor vier jaar. Contracten voor drie of acht jaar zijn er ook. Zonder zo’n onderhoudscontract betaal je 700 euro voor een beurt. Opvallend is echter dat het laten uitvoeren van zo’n beurt niet verplicht is, ook niet voor de garantie. De garantie is ook geldig voor vier jaar, of tot 80.000 km, net wat eerder is. Op de accu en aandrijflijn zit overigens 8 jaar garantie, ongeacht het aantal kilometers. Dat geldt sinds kort ook voor nieuw aangeschafte Tesla-modellen met 60 kWh accupakket.

De 4G-verbinding van de auto wordt alleen de eerste vier jaar door Tesla betaald, daarna moet je dit zelf doen. Als je een vijfjarig leasecontract hebt, moet je die verbinding het laatste jaar dus nog zelf betalen. Het snelladen bij een Tesla Supercharger-laadstation is gedurende de hele levensduur van de Model S of Model X gratis. Bij de nieuwe Model 3 is dat niet het geval.

Inruilen/upgrade accu tesla

Het is nog niet mogelijk om bij Tesla de accu van een Model S of Model X in te ruilen voor een nieuw pakket. Defecten aan de accu vallen gedurende de eerste acht jaar onder de garantie. In de toekomst verwachten we een inruilservice in de vorm van hergebruik. Tesla gebruikt dan de ‘oude’ accu’s uit de auto’s in nieuwe toepassingen, zoals een thuisbatterij, de Tesla Powerwall.

Wel biedt Tesla nu al de mogelijkheid om accu’s in de Model S of Model X te upgraden. Zo is het de capaciteit van het 60 kWh accupakket van nieuwe modellen met software te verhogen naar 75 kWh, omdat het in feite een tot 60 kWh beperkt accupakket met een oorspronkelijke capaciteit van 75 kWh betreft. Deze upgrade kost bij Tesla 10.000 euro en kan ook nog na aanschaf worden uitgevoerd.

Toekomst elektrische auto

Afgelopen Prinsjesdag werden de toekomstige bijtellingsplannen bevestigd. Daaruit werd bekend dat volledig elektrische auto’s zoals de Model X nog maar tot en met 2018 volledig 4% bijtelling hebben. Vanaf 2019 geldt die 4% alleen nog maar over de eerste 50.000 euro van de waarde van de auto en voor de jaren daarna zijn de bijtellingsplannen nog onbekend. De verwachting is echter dat ook voor volledig elektrische auto’s de bijtelling verder omhoog zal gaan.

De bijtelling

Tegen de tijd dat het leasecontract van de Tesla Model X is afgelopen, is het bijtellingsklimaat dus minder gunstig. De auto’s die vrij komen op de occasionmarkt zijn dan met name interessant voor particulieren. Daarbij komt dat de gebruikskosten van elektrische auto’s doorgaans lager dan de conventionele concurrentie; in het geval van de Model X zijn dat grote SUV- en crossovermodellen.

Aan de andere kant staat de technologische ontwikkeling ook niet stil. Elektrische auto’s zullen daardoor steeds goedkoper kunnen worden en dat geldt dat ook voor Tesla’s. Door die steeds snellere technologische ontwikkeling is het ook interessant wat dat met de restwaarde doet, dit omdat de techniek natuurlijk ook steeds beter wordt en bijvoorbeeld betere prestaties en minder laadtijd biedt. De Model 3 is daar een veelbelovend voorbeeld van. Hierdoor kan het zijn dat ondanks de te verwachten hogere bijtelling, het alsnog goedkoper is om een nieuwe Tesla Model X te rijden.

Conclusie de elektrische auto leasen voor de ZZP-er

De komende jaren wordt de elektrische auto leasen voor de ZZP-er steeds aantrekkelijker. In 2021 met de subsidie van 6000 euro zal deze markt enorm gaan toenemen. Maar ook nu al heeft het leasen van elektrische auto voor bedrijven, ZZP-ers en particulieren al vele voordelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *