Tesla Modellen

Elektrische Auto

De elektrische auto in Nederland. Alles wat je wil weten over dit onderwerp lees je in dit artikel . . . . . .

Alles over de elektrische auto

De elektrische auto heeft de toekomst! Alle hybride modellen zullen zelf in de loop van de jaren verdwijnen. Maar is Nederland wel klaar voor de volledig elektrische auto? In dit artikel lees je alles over de elektrische auto in 2018. Er rijden meer dan 8 miljoen auto’s in Nederland. Hiervan is nog geen 1% een volledige elektrische auto. Maar dit zal de komende jaren erg snel veranderen. Vandaar deze site waar je alles kan lezen en leren over de elektrische auto.

Elektrische auto

Aantal volledig elektrische auto’s in Nederland

Eind 2017 waren er 119.375 elektrische auto’s in Nederland op de weg. Maar hiervan was het grootste deel plug-in Hybrid. Dit betekent dat deze auto’s nog wel een verbrandingsmotor hebben. Op deze site zal het gaan over de elektrische auto die alleen een elektromotor heeft. Er waren maar 21.115 volledig elektrisch aan het begin van 2018. Er zullen naar verwachting nog 13.250 bijkomen. Hierdoor zullen er in 2018 ongeveer 35.000 auto’s volledig elektrisch zijn.

Percentage verkochte elektrische auto’s wordt steeds groter

Er zijn 8 miljoen auto’s in Nederland. Dan lijkt 35.000 wel enorm weinig. Maar dit gaat heel snel veranderen. Want de elektrische auto heeft de toekomst. Dit kun je zien aan het verkooppercentage van de elektrische auto vergeleken met alle verkochte auto’s. In 2018 zullen er ongeveer 450.000 auto’s verkocht worden. Hiervan is dus 13.250 volledig elektrisch. Dit is een percentage van 3% in 2018.

De elektrische auto door de jaren heen

De geschiedenis van de elektrische auto in Nederland. Natuurlijk zijn we al helemaal gewend aan de hybride auto’s. Allereerst waren er auto’s zoals de Toyota Prius en de Honda Insight. Deze auto’s hadden een accupakket ter ondersteuning aan de gewone benzine motor. De Prius kan wel volledig elektrisch rijden op zijn accu’s, maar alleen tot een snelheid van 40 km/uur. De accu’s worden door de motor en het remmen vanzelf opgeladen.

De voorloper van de elektrische auto

Al snel kwamen alle merken met auto’s die een motor-ondersteuning hadden d.m.v. een accupakket. De volgende stap was de plug-in Hybrid. Bij deze auto kan je het accu-pakket zelf volledig herladen worden. Dit door letterlijk een stekker in de auto te doen. Al deze auto’s hebben nog steeds een benzine of diesel motor. De naam voor deze auto is een plug-in hybride auto (Engels: plug-in hybrid electric vehicle of PHEV). De bekende voorbeelden van deze auto zijn de Audi A3 E-TRON, de Hyundai IONIQ PLUG-IN HYBRID en de Mitsubischi Outlander PHEV. Dit zijn dus auto’s die allemaal nog een verbrandingsmotor hebben. Dit is niet het geval bij de elektrische auto.

Opladen elektrische auto

Welke soorten auto’s gebruiken een elektromotor?

In deze huidige tijd zijn er eigenlijk vier soorten auto’s die gebruik maken van een elektromotor. De site gaat bijna in zijn geheel over de laatste genoemde soort. Maar het is goed om te weten hoe de andere soorten werken:

1. Hybride

Het bekendste voorbeeld is de Toyota Prius. Deze soort auto ’s hebben zowel een elektromotor als een verbrandingsmotor. Je kan deze auto niet met een stekker in het stopcontact opladen. De batterij wordt opgeladen door een elektromotorische truc, regeneratief remmen genaamd. Normaal gesproken gaan alle joules van kinetische energie die een auto gebruikt tijdens het rijden verloren wanneer de auto remt en ze worden omgezet in warmte. Met regeneratief remmen sturen elektrische auto’s een deel van die kinetische energie terug in de batterij, vasthoudend aan die joules om later opnieuw te worden gebruikt. De elektrische component van een hybride vervangt een deel van het rijden op de gewone motor. Hierdoor rijdt de auto zuiniger en de uitstoot van de auto wordt verminderd. Hybrides zijn een grote stap vooruit in de technologie van normale benzine auto’s.

2. Plug-in hybride

Ook wel de PHEV’s genoemd. Dit is een nog betere optie. Plug-in hybride auto’s, zoals de Chevy Volt, de Honda Accord Plug-In Hybrid, en de Ford Fusion Energi. Deze gedeeltelijk elektrische auto’s stellen u in staat om de batterij thuis op te laden. Deze auto’s kunnen meestal tot wel 50 kilometer elektrisch rijden. Dat is vaak genoeg om de meeste mensen het grootste deel van hun dag te doorstaan, wat betekent dat ze zelden benzine hoeven te gebruiken.

3. Waterstofauto’s

De waterstofauto is ook volledig elektrisch, maar ze gebruiken geen batterij. In plaats daarvan vullen ze brandstof bij een station net als een benzine auto, behalve dat ze worden gevuld met gecomprimeerde waterstof. De waterstof vermengt zich met zuurstof in de lucht om elektriciteit te produceren, die het naar de motor stuurt om de auto van stroom te voorzien. Ze produceren geen uitlaatemissies omdat het enige bijproduct schoon water is.

4. De volledig elektrische auto

Ten slotte zijn er elektrische auto’s, of EV’s, zoals de Nissan Leaf, de BMW i3, de Ford Focus Electric en de Tesla Model S. Deze zijn eenvoudig: er is een grote batterij die u oplaadt en deze voedt de elektromotor. Op deze site kan u alles lezen over dit soort auto’s.

Opladen Leaf

Welke volledig elektrische auto’s zijn er in Nederland?

De elektrische auto heeft ook wel de naam EV (Elektrisch Voertuig). Zoals hierboven al gemeld word de elektrische auto alleen aangedreven door een elektromotor. Deze elektromotor maakt gebruik van elektriciteit. Deze is afkomstig van de energie die wordt opgeslagen in de batterijen, de accu’s. Een andere optie is dat de energie geleverd wordt door een brandstofcel, de zogeheten waterstofauto. Maar in Nederland maken de meeste elektrische auto’s gebruik van de batterij.

In 2010 de moderne elektrische auto in Nederland geïntroduceerd

Eind 2010 waren er ongeveer 300 elektrische auto’s in Nederland. De Nissan Leaf is de eerste echte kleine moderne volledig elektrische auto. Deze werd in Nederland verkocht, zelfs voordat de Tesla bij ons verkrijgbaar was. Ondanks dat de Tesla vanaf 2008 de eerste elektrische auto aanbood op de automarkt. Dit aantal steeg in het jaar daarna naar ongeveer 1200 stuks. Tot 2015 steeg dit aantal gestaag naar 10.000 stuks.

Volledig elektrische auto

Het aantal elektrische auto’s in Nederland in 2013

In 2013 was het opvallend dat er een enorme stijging kwam. Dit kwam onder andere door het tweede model van de Tesla. Model S, zoals de verkorte naam is, werd in 2013 bijna 1200 keer verkocht in Nederland. Terwijl er in totaal 3200 elektrische auto’s bijkwamen. Daarnaast werden voornamelijk de volgende volledig elektrische auto’s verkocht in 2013:

  • Chevrolet Volt (745 auto’s)
  • Renault Zoe (547 auto’s)
  • Nissan Leaf (462 auto’s)

De Tesla Roadster als eerste elektrische sportauto

Natuurlijk leverde Tesla de eerste elektrische sportauto in Nederland. Deze prachtig elektrische sportauto werd vanaf 2008 geproduceerd door Tesla Motors. In totaal zijn er van dit eerste model 2500 gemaakt en zijn afgeleverd in 31 landen. Voor Nederland werden er in 2012 en 2013 de Tesla Roadsters geleverd. Namelijk in 2012: 26 stuks en in 2013 maar 1 exemplaar. Deze sportauto heeft twee zitplaatsen. Het accupakket kon 500 keer opladen mee. Dit betekende dat deze eerste echte elektrische productie auto ongeveer 150.000 kilometer mee kon. Uitgaande van de gemiddelde 300 kilometer die deze elektrische auto als actieradius had.

De eerste elektrische sportauto tweedehands aanschaffen

De Tesla Roadster uit 2012 is momenteel op diverse sites te koop. De aanschaf prijs nieuw was ongeveer 100.000 euro. Een nieuw accupakket na ongeveer 150.000 kilometer kost 10.000 euro. Op het moment van schrijven is er een Tesla Roadster, de eerste echt elektrisch auto, te koop voor 55.000 euro met 120.000 kilometer op de teller van de eerste eigenaar. Voor 40.000 euro kun je een tweedehands Tesla Model S aanschaffen. Hier zijn inmiddels al zeer veel exemplaren van beschikbaar.

Het aanbod volledig elektrische auto’s begin 2018

Er waren aan het begin van 2018 precies 21.115 elektrische auto’s in Nederland geregistreerd. In totaal rijden er meer dan 8 miljoen auto’s in Nederland. Het is dus nog een zeer klein percentage. Maar de komende jaren zal dit steeds meer gaan stijgen. De onderstaande elektrische auto’s waren de koplopers betreffende de aantallen. De top 7 van de meest aanwezige elektrische auto’s in Nederland.

  1. Tesla Model S: 8.028
  2. Renault ZOE: 2.304
  3. Nissan Leaf: 2.123
  4. BMW I3: 1.776
  5. Tesla Model X: 1.669
  6. Volkswagen eGolf: 1.220
  7. Hyundai Ioniq: 993

Hyundai Ioniq electric

De beste verkochte elektrische auto’s 

Het is overduidelijk dat Tesla de meeste verkochte elektrische auto’s heeft in Nederland. Ondanks, of misschien juist daarom, is de Tesla de duurste in zijn soort. Een ander aspect wat opvallend kan zijn, is om te kijken welk percentage van dit aantal lease auto’s zijn. In 2017 is de Tesla de meeste verkochte volledig elektrische auto. Er staan twee modellen in de top 3 meest verkocht elektrische auto’s:

  1. Tesla Model S: 1.683 exemplaren
  2. Tesla Model X:1.043 exemplaren
  3. Volkswagen eGolf: 895 exemplaren

Daarnaast zijn er ook bijna 1000 exemplaren verkocht van de  Hyundai Ioniq. Namelijk 883 exemplaren. Dan hebben we nog de BMW i3 met 785 registraties en de Renault Zoe met 650 stuks. De Nissan Leaf werd 512 keer verkocht in 2017 in Nederland. De laatste drie merken die de top 10 afmaken zijn de Ampera-e met 179 exemplaren, gevolgd door Kia met 74 exemplaren van de elektrische Soul. Tot slot de Volkswagen eUp met 81 exemplaren.

Alles op een rijtje

In dit artikel staat zoveel mogelijk informatie over de elektrische auto in Nederland. Maar de volgende paar alinea’s zullen alvast wat snelle informatie geven. Deze samenvattende informatie over de elektrische auto in Nederland bestaat uit:

  • Wat zijn de bekendste elektrische auto modellen in Nederland op dit moment?
  • Wat is de prijs van deze elektrische auto’s?
  • Wat is het bereik van elk van deze elektrische auto’s?

De bekendste modellen in Nederland

BMW i3:

  • Vanaf prijs 2018: 40.412 euro
  • Accupakket: 33 kWh
  • Actieradius: tot 235 kilometer

BMW i3s:

  • Vanaf prijs 2018: 44.081 euro
  • Accupakket: 33 kWh
  • Actieradius: tot 235 kilometer

Citroën C-Zero:

  • Vanaf prijs 2018: 22.360 euro
  • Accupakket: 16 kWh
  • Actieradius: tot 160 kilometer

Citroën E-Berlingo Multispace:

  • Vanaf prijs 2018: 31.670 euro
  • Accupakket: 22,6 kWh
  • Actieradius: tot 170 kilometer

Hyundai Ioniq Electric:

  • Vanaf prijs 2018: 34.295 euro
  • Accupakket: 28 kWh
  • Actieradius: tot 280 kilometer

Jaguar I-Pace (medio 2018):

  • Vanaf prijs 2018: 82.500 euro (richtprijs)
  • Accupakket: 90 kWh
  • Actieradius: 500+ kilometer (NEDC)

Kia Soul EV:

  • Vanaf prijs 2018: 36.335 euro
  • Accupakket: 30 kWh
  • Actieradius: tot 250 kilometer

Mitsubishi i-MiEV:

  • Vanaf prijs 2018: 27.615 euro
  • Accupakket: 16 kWh
  • Actieradius: tot 160 km

Nissan e-NV200 Evalia 40 kWh (marktintroductie april 2018):

  • Vanaf prijs 2018: 38.950 euro
  • Accupakket: 40 kWh
  • Actieradius: 250 kilometer (NEDC)

Nissan Leaf 40 kWh:

  • Vanaf prijs 2018: 33.990 euro
  • Accupakket: 40 kWh
  • Actieradius: 378 kilometer (NEDC)

Opel Ampera-e:

  • Vanaf prijs 2018: 46.699 euro
  • Accupakket: 60 kWh
  • Actieradius: 380 kilometer (WLTP)

Peugeot Partner Tepee Electric:

  • Vanaf prijs 2018: 30.220 euro
  • Accupakket: 22,5 kWh
  • Actieradius: 170 km (NEDC)

Peugeot i-On:

  • Vanaf prijs 2018: 22.360 euro
  • Accupakket: 16 kWh
  • Actieradius: 160 km (NEDC)

Renault Kangoo Maxi Z.E. 33 kWh 5-zitplaatsen:

  • Vanaf prijs 2018: 37.503 euro
  • Accupakket: 33 kWh
  • Actieradius: 270 km (NEDC)

Renault Twizy 45:

  • Vanaf prijs 2018: 7.390 euro (batterijhuur)
  • Accupakket: 6,1 kWh
  • Actieradius: 120 km (NEDC)

Renault Twizy 80:

  • Vanaf prijs 2018: 8.390 euro (batterijhuur)
  • Accupakket: 6,1 kWh
  • Actieradius: 100 km (NEDC)

Renault ZOE 22 kWh:

  • Vanaf prijs 2018: 30.390 euro
  • Accupakket: 22 kWh
  • Actieradius: 240 km (NEDC)

Renault ZOE 40 kWh:

  • Vanaf prijs 2018: 32.890 euro
  • Accupakket: 41 kWh
  • Actieradius: 400 km (NEDC)

Smart Fortwo Coupé Electric:

  • Vanaf prijs 2018: 23.669 euro
  • Accupakket: 17,6 kWh
  • Actieradius: 160 kilometer (NEDC)

Smart Fortwo Cabrio Electric:

  • Vanaf prijs 2018: 27.043 euro
  • Accupakket: 17,6 kWh
  • Actieradius: 160 kilometer (NEDC)

Smart Forfour Electric:

  • Vanaf prijs 2018: 24.050 euro
  • Accupakket: 17,6 kWh
  • Actieradius: 160 kilometer (NEDC)

Tesla Model S 75D:

  • Vanaf prijs 2018: 91.885 euro
  • Accupakket: 75 kWh
  • Actieradius: 490 kilometer (NEDC)

Tesla Model X:

  • Vanaf prijs 2018: 99.635 euro
  • Accupakket: 75 kWh
  • Actieradius: 417 kilometer (NEDC)

Volkswagen e-Golf:

  • Vanaf prijs 2018: 39.540 euro
  • Accupakket: 35,8 kWh
  • Actieradius: 300 kilometer (NEDC)

Volkswagen e-Up:

  • Vanaf prijs 2018: 27.761 euro
  • Accupakket: 18,7 kWh
  • Actieradius: 160 kilometer (NEDC)

De prijs van een elektrische auto (top 10 van laag naar hoog)

De onderstaande elektrische auto’s zijn puur en alleen geselecteerd op de prijs. Al deze volledig elektrische auto’s zijn in Nederland te koop. Het is logisch dat voor vele mensen dit geen geschikte elektrische auto’s zijn. Dit komt bijvoorbeeld door de grote van de auto. Maar vooral het aantal kilometers dat gereden kan worden met deze elektrische auto’s. Bovendien zijn bij deze top 10 vele elektrische auto’s niet snel op te laden. Vandaar dat al deze gegevens ook bij de onderstaande elektrische auto’s staan vermeld.

Renault 45 Life

  • Renault Twizy 45 Life

    12.390,- / 80 km actieradius/ Volledig elektrische auto/ Kan niet snelladen

    Renault 80 Life

  • Renault Twizy 80 Life

13.190,- / 75 km actieradius/ Volledig elektrische auto/ Kan niet snelladen

Renault 45 Cargo

13.390,- / 80 km actieradius/ Volledig elektrische auto/ Kan niet snelladen

Renault 80 Cargo

  • Renault Twizy 80 Cargo

14.190,- / 75 km actieradius/ Volledig elektrische auto/ Kan niet snelladen

Peugeot

  • Peugeot iOn

22.360,- / 95 km actieradius/ Volledig elektrische auto/ 80% snelladen in 30 minuten

Citroën

  • Citroën C-Zero

22.360,- / 95 km actieradius/ Volledig elektrische auto/ 80% snelladen in 30 minuten

Smart

  • Smart EQ ForTwo

23.666,- / 109 km actieradius/ Volledig elektrische auto/ Kan niet snelladen

Smart

  • Smart EQ ForFour

24.024,- / 103 km actieradius/ Volledig elektrische auto/ Kan niet snelladen

Smart Cabrio

  • Smart EQ ForTwo Cabrio

27.060,- / 106 km actieradius/ Volledig elektrische auto/ Kan niet snelladen

Mitsubishi

  • Mitsubishi i-MIEV

27.615,- / 95 km actieradius/ Volledig elektrische auto/ 80% snelladen in 30 minuten.

Het bereik van de elektrische auto (top 10 van hoog naar laag)

Omdat het steeds belangrijker wordt hoever je met een elektrische auto kan rijden, hier een top 10 van hoog naar laag. De ontwikkelingen gaan steeds sneller. Helemaal nu de elektrische auto van Tesla niet meer alleen de markt beheerst. Ook bij deze top 10 de prijzen van de elektrische auto’s erbij vermeld.Tesla 100DTesla Model S 100D met 539 km actieradius (110.175 EUR / 80% snelladen in 38 minuten)

Tesla P100DTesla Model S P100D met 507 km actieradius (150.225 EUR / 80% snelladen in 38 minuten)

Tesla Long Range (Begin 2019)Tesla Model 3 Long Range, vanaf 2019, met 499 km actieradius ( 50.000 EUR / 80% snelladen in 40 minuten)

Tesla Dual Motor Long Range (2019)Tesla Model 3 Dual Motor Long Range, vanaf 2019, met 499 km actieradius ( 55.000 EUR / 80% snelladen in 40 minuten)

Tesla Performance (2019)Tesla Model 3 Performance, vanaf 2019 met 499 km actieradius (85.000 EUR / 80% snelladen in 40 minuten)

Tesla 100DTesla Model X 100D met 475 km actieradius (119.825 EUR / 80% snelladen in 38 minuten)

Tesla P100DTesla Model X P100D met 465 km actieradius (159.475 EUR / 80% snelladen in 38 minuten)

Audi Quattro (eind 2018)Audi e-tron Quattro, eind 2018 met 440 km actieradius (80.000 EUR / 80% snelladen in 29 minuten)

Audi Sportback (2019)Audi e-tron Sportback, vanaf 2019 met 440 km actieradius (90.000 EUR / 80% snelladen in 29 minuten)

Porsche (Mission E 2019)Porsche Taycan, Mission E 2019 met 435 km actieradius (100.000 EUR / 80% snelladen in 15 minuten)

De meest populaire elektrische auto’s nader bekeken

De bovenste twee hoofdstukjes laten zien dat de meest verkochte elektrische auto’s voor 2018 tegelijk de meest voorkomende zijn op dit moment. De Tesla is het meest populair. Waarvan de Tesla Model S het meest verkocht is en ook het meest aanwezig op de Nederlandse wegen. Tesla Model X volgt al snel daarna. In een later hoofdstuk zullen de twee modellen met elkaar vergeleken worden.

TESLA MODEL S

Model STesla Model S

  • P100D

Elektrische Auto – € 149.685,=  |  Aantal zitplaatsen: 5
bijtelling 4%  |  leaseprijs € 2.400,=

Bereik: 465 km | 0 – 100: 2,5 sec | Top: 250 km per uur

Laadmogelijkheden: stopcontact, laadpaal, snelladen

  • 100D

Elektrische Auto – € 109.635,=  |  Aantal zitplaatsen: 5
bijtelling 4%  |  leaseprijs € 1.550,=

Bereik: 475 km | 0 – 100: 4,3 sec | Top: 250 km per uur

Laadmogelijkheden: stopcontact, laadpaal, snelladen

  • 75D

Elektrische Auto – € 86.585,=  |  Aantal zitplaatsen: 5
bijtelling 4%  |  leaseprijs € 1.250,=

Bereik: 380 km | 0 – 100: 4,4 sec | Top: 225 km per uur

Laadmogelijkheden: stopcontact, laadpaal, snelladen

TESLA MODEL X

Tesla Model X

  • P100D

Elektrische Auto – € 158.935,=  |  Aantal zitplaatsen: 7
bijtelling 4%  |  leaseprijs € 2.500,=

Bereik: 400 km | 0 – 100: 3,1 sec | Top: 250 km per uur

Laadmogelijkheden: stopcontact, laadpaal, snelladen

  • 100D

Elektrische Auto – € 112.985,=  |  Aantal zitplaatsen: 7
bijtelling 4%  |  leaseprijs € 1.600,=

Bereik: 420 km | 0 – 100: 4,9 sec | Top: 250 km per uur

Laadmogelijkheden: stopcontact, laadpaal, snelladen

  • 75D

Elektrische Auto – € 93.335,=  |  Aantal zitplaatsen: 7
bijtelling 4%  |  leaseprijs € 1.300,=

Bereik: 330 km | 0 – 100: 5,2 sec | Top: 210 km per uur

Laadmogelijkheden: stopcontact, laadpaal, snelladen

Volkswagen eGolf

e-golfVolkswagen eGolf

Elektrische Auto – € 38.970,=  |  Aantal zitplaatsen: 4
bijtelling 4%  |  leaseprijs € 500,=

Bereik: 200 km | 0 – 100: 9,6 sec | Top: 150 km per uur

Laadmogelijkheden: stopcontact, laadpaal, snelladen

Renault ZOE

Renault Zoe Back

  • R90 ENTRY

Elektrische Auto – € 30.080,=  |  Aantal zitplaatsen: 5
bijtelling 4%  |  leaseprijs € 450,=

Bereik: 135 km | 0 – 100: 14,5 sec | Top: 135 km per uur

Laadmogelijkheden: stopcontact, laadpaal

  • Q90

Elektrische Auto – € 33.280,=  |  Aantal zitplaatsen: 5
bijtelling 4%  |  leaseprijs € 500,=

Bereik: 240 km | 0 – 100: 13,5 sec | Top: 135 km per uur

Laadmogelijkheden: stopcontact, laadpaal

Nissan Leaf

Nissan Leaf zero emissionNissan Leaf

Elektrische Auto – € 34.000,=  |  Aantal zitplaatsen: 5
Bijtelling 4%  |  Leaseprijs € 500,=

Bereik: 250 km | 0 – 100: 9,0 sec | Top: 150 km per uur

Laadmogelijkheden: stopcontact, laadpaal, snelladen

BMW I3

BMW i3BMW I3 Hachback

  • I3

Elektrische Auto – € 39.000,=  |  Aantal zitplaatsen: 4
bijtelling 4%  |  leaseprijs € 575,=

Bereik: 170 km | 0 – 100: 7,3 sec | Top: 150 km per uur

Laadmogelijkheden: stopcontact, laadpaal, snelladen

  • I3S

Elektrische Auto – € 42.000,=  |  Aantal zitplaatsen: 4
bijtelling 4%  |  leaseprijs € 625,=

Bereik: 160 km | 0 – 100: 6,9 sec | Top: 160 km per uur

Laadmogelijkheden: stopcontact, laadpaal, snelladen

Hyundai Ioniq

Hyundai Ioniq electricHyundai Ioniq

Elektrische Auto – € 32.450,=  |  Aantal zitplaatsen: 5
bijtelling 4%  |  leaseprijs € 475,=

Bereik: 195 km | 0 – 100: 9,9 sec | Top: 165 km per uur

Laadmogelijkheden: stopcontact, laadpaal, snelladen

Update: Volkswagen E-Golf meest verkochte elektrische auto

Al vanaf het moment dat de moderne volledige elektrische auto in Nederland te koop is, blijkt de Tesla elk jaar de koploper. De meest verkocht auto door de jaren heen. De Tesla Model S is elk jaar weer de meest verkochte elektrische auto in Nederland. Ook in 2017 was dit zo. Maar op het moment van het schrijven van deze update zijn de verkoopcijfers van de elektrische auto het eerste kwartaal van 2018 bekend. En wat is het geval: De Volkswagen E-Golf heeft de Tesla verslagen. Maar of dit zo blijft? Lees snel het hele artikel. Lees nu alles in dit artikel ‘Volkswagen E-Golf nieuwe koploper’ (klik hier).

Update 2: Nissan Leaf nieuwe koploper van 2018

De Nissan Leaf is al jarenlang de meest verkochte elektrische auto wereldwijd. Vanaf eind 2017 kun je de tweede generatie Nissan Leaf kopen. Deze is nog bete dan de eerste generatie. Dit blijkt ook wel uit de verkoopcijfers van deze elektrische auto. Het record gaat over de Europese verkoopcijfers van het eerste halfjaar van 2018. Dit belooft wat voor Nederland. Zal de Nissan Leaf de meest verkochte elektrische auto worden in 2018? Of wint toch de E-Golf? Of gewoon weer de Tesla. Wij houden u op de hoogte. Lees nu alles over het record van de Nissan Leaf (klik hier).

Tesla Model S en Model X met elkaar vergeleken

De Tesla Model S is na de Tesla Roadster het beste model geweest van deze fantastische volledig elektrische auto. Het een sportwagen, en het model is een sedan. Nu heeft Tesla er ook voor gezorgd dat er een grotere auto is. Een ander model, namelijk een SUV. En het is Tesla uitstekend gelukt om deze grotere en zwaardere auto bijna dezelfde prestaties mee te geven als de Model S. Wil je meer weten? Lees nu alles over het verschil tussen de Model S en Model X in dit artikel (klik hier).

Wat maakt de Tesla zo speciaal?

Na het lezen van dit artikel is het wel duidelijk dat Tesla een zeer belangrijke rol speelt bij de elektrische auto’s. Ze zijn jaren lang de enige geweest die mochten zeggen dat ze een fantastische elektrische auto hadden. En dan hebben we het nog geen eens over de elektrische sportauto. De Tesla is gewoon een fantastische elektrische auto. Een auto die er fantastisch uitziet, heerlijk rijdt en de een super bereik heeft voor een elektrische auto. Daarom hieronder een top 10 wat de Tesla zo bijzonder maakt:

1. Het unieke ontwerp

Nog niet eens zozeer het exterieur. De Tesla’s zijn moderne, sportieve auto’s, maar ze zien er nog steeds uit als auto’s. De basis voor het verschil tussen Tesla is wat zich onder de slanke huid bevindt. Omdat Tesla-ontwerpers begonnen met een schone lei, ontwikkelden ze de auto rond zijn elektrische aandrijflijn en batterij. Het batterijpakket hoefde niet te worden geperst in ruimten die voorheen werden ingenomen door de kofferbak van een benzineauto, achterstoelen of motorruimte. En er is geen transmissiebult of aandrijfas tunnel. Als je naar een kaal Tesla-platform kijkt, zie je dat het veel op een platte skateboard lijkt. Dat geeft de Tesla een redelijk ruim interieur en veel laadruimte, achter de achterbank en vooraan.

2. De motorruimte (de frunk)

In het motorcompartiment plaatsen de meeste andere elektrische autofabrikanten de oplader, omvormer, elektronische bedieningselementen en soms de elektromotor. Maar Tesla heeft dat allemaal geïntegreerd in de delen van de auto die je niet kunt zien. Dat liet ruimte achter de “kap” voor een opbergvak dat het bedrijf de “frunk” (front trunk) of de kofferbak vooraan noemt.

3. Opslag van brandstof

Er is geen benzinetank op een Tesla. Er is een zeer groot batterijpakket, dat de energieopslagcellen bevat. Daarnaast een koelsysteem en enkele elektronische bedieningselementen. Dat alles is verpakt in een platte doos tussen de chassisrails, onder de vloerpan een paar centimeter boven de grond en beschermd tegen objecten op de weg door een titanium schild. Dit geeft de Tesla van meer dan 2000 kg een enorm laag zwaartepunt: het batterijpakket weegt al meer dan 500 kg. Hierdoor heb je een sublieme wegligging. Het nemen van bochten met hoge snelheid is een fantastische ervaring in de geavanceerde elektrische auto, genaamd Tesla.

4. Het instrumentenpaneel

Andere auto’s geven bestuurders veel knoppen, schakelaars, soft-touch knoppen en zelfs joysticks om aan te wennen. Tesla plaatst bijna alles op een groot, in het midden gemonteerd, 17-inch scherm dat duidelijke, gebruiksvriendelijke touch-controls op het scherm biedt. De enige knoppen op het dashboard zijn voor het ontgrendelen van de handschoenenkast en de alarmlichten. De informatie van de snelheidsmeter en energiesystemen wordt digitaal geprojecteerd op een scherm met een bestuurder naar de voorkant gericht, waarbij conventionele auto’s hun analoge en digitale wieltjes behouden.

5. De aandrijving

De meeste auto’s gebruiken verbrandingsmotoren en transmissies met meerdere snelheden. Ze hebben honderden bewegende delen, vereisen regelmatig onderhoud en vaak kun je dat niet zelf doen. De Tesla’s maakt gebruik van elektromotoren met twee bewegende delen en versnellingsaandrijvingen met één versnelling zonder versnellingen. Het bedrijf zegt dat de aandrijflijn ongeveer 17 bewegende delen heeft, vergeleken met ongeveer 200 in een conventionele verbrandingsmotor. Het Tesla-systeem is vrijwel onderhoudsvrij. En omdat het wordt bestuurd door elektronica, kunnen veel aanpassingen en zelfs reparaties aan het Tesla-systeem worden gedaan door middel van software-aanpassingen (daarover later meer).

6. Het ontwerp (deel 2)

De uitwendige ontwerpen van de Tesla ’s zijn die van conventionele – hoewel behoorlijk fraai vormgegeven – auto’s. Maar de ontwerpers hoefde geen ruimte voor een motor te maken. Hierdoor kon een zeer aerodynamische elektrische auto ooit gemaakt worden. Helemaal voor het feit dat het een vierdeurs personenauto betreft. Dat betekent ook dat dit de elektrische auto van Tesla hielp met een snellere acceleratietijd en, nog belangrijker, een langere reisafstand op een acculading.

7. De elektrische aandrijving

Alleen al het feit dat het een batterij-elektrisch voertuig is, een volledig elektrische auto, maakt een Tesla anders dan 99% van de auto’s die tegenwoordig in Nederland worden verkocht.

8. De batterijen

Het batterijsysteem van Tesla onderscheidt zich van alle andere volledig elektrische auto’s. De andere elektrische auto’s gebruiken allemaal grote platte of lithium-ion batterijcellen, terwijl Tesla cellen gebruikt die zijn gemaakt in het gewone 18650 cilindrische formaat. Dat is hetzelfde formaat, maar niet dezelfde chemie, zoals gebruikt in de meeste laptops en tablets. Tesla-cellen, die een nikkel-kobalt-aluminium-lithium-chemie gebruiken, hebben ongeveer 50% meer energiedichtheid dan de andere batterijcellen van elektrische auto’s. Dit draagt bij ​​aan het lange bereik en de hoge prestaties van een Tesla.

9. De laadsnelheid

De volledig elektrische auto kan slechts zo snel opladen als hun laadsystemen, en de systemen voor batterijchemie en warmtebeheer, toestaan. De meeste elektrische auto’s gebruiken een 6,6-kilowatt-oplader. Dit is een niveau 2 oplader. Oftewel voor de gewone 220 volt thuis. Of een commercieel laadstation met een maximale snelheid van 6,6 kW per uur. De elektrische auto van Tesla wordt standaard geleverd met een lader van 10 kW en kan worden besteld met een dubbele lader van 20 kW.

10. De draadloze updates

Voor de elektrische auto van Tesla zijn regelmatig software-updates beschikbaar. Deze worden draadloos geleverd. De meeste updates zijn gratis en upgraden verschillende functies op de auto’s. Een voorbeeld hiervan is een update om de werking van de unieke, maar vaak bekritiseerde ‘falcon wing’-deuren van de Model X te verbeteren.

Tesla Model X

Hoe het allemaal begon met Tesla

Vanaf het allereerste idee voordat de naam Tesla zelfs bestond, is nooit het doel geweest om de het grootste autobedrijf ter wereld te worden. Vanaf 2003 zijn alle ideeën ontstaan door te kijken naar oplossingen voor de tekortkomingen van het elektrisch rijden. Hun einddoel, en de officiële missie van het bedrijf, was “de komst van duurzaam vervoer versnellen door fascinerende massamarkt elektrische auto’s zo snel mogelijk op de markt te brengen.” Met andere woorden, de elektrische auto komt er zo ie zo, maar wij gaan ze nu al perfect maken. En daarmee gingen ze aan de slag. En vier jaar later was het eerste model geboren: de Tesla Roadster. De eerste elektrische auto van Tesla die ook daadwerkelijk in productie ging.

Missie Tesla: Iets geweldigs bouwen

Met de Roadster probeerde Tesla hun auto voor de lange termijn niet te maken (een Tesla-medewerker vertelde me dat vanaf het begin Musk ervoor zou zorgen dat iedereen wist dat de lange-termijn missie van het bedrijf “geen speelgoed voor rijke mensen zou maken.” ) Ze wilden gewoon iets geweldigs bouwen om A) de wereld te laten zien hoe goed een EV zou kunnen zijn, en B) inkomsten te genereren om hun Step 2-auto te ontwikkelen. Dus ze begonnen niet helemaal opnieuw aan het lichaamsontwerp, in plaats daarvan op een Lotus Elise.

De Roadster veranderde de wereld niet – geen auto van 110.000 dollar ooit – maar het stuurde een bericht naar de industrie dat Tesla echt was. Je hebt misschien nog nooit gehoord van de Roadster toen deze in 2006 werd aangekondigd of in 2008 werd geleverd, maar sommige grote autobedrijven merkten op – Nissan lanceerde binnenkort de volledig elektrische Leaf en GM lanceerde de plug-in elektrische Chevy Volt kort na de verschijning van de Roadster (Bob Lutz, destijds voorzitter van GM, rekent openlijk Tesla voor hun beslissing om de Volt te maken, zeggende dat hij na de onthulling van de Roadster naar het GM-bestuur ging en vroeg: “Als een klein bedrijf in Californië kan dit, waarom kunnen wij niet? “).

Kosten voor het maken van Roadster veel hoger dan gepland

Maar er waren een paar behoorlijk grote problemen met het eerste product. Het afwerken van de auto duurde langer dan gepland, de kosten voor het maken van elke Roadster was veel hoger dan gepland, en de vroege zendingen hadden vaak gebreken. En toen kwam ook nog de recessie van 2008. Hierdoor ging het slecht met de hele auto industrie. Maar vooral met Tesla. De elektrische auto’s van Tesla hadden nog helemaal geen merkherkenning. Bovendien waren de investeringen enorm. Zelf op het moment van schrijven is Tesla nog niet uit de rode cijfers.

Leaf 2018

De beste elektrische auto voor 2018 gekozen door gebruikers

De onderstaande 8 elektrische auto’s zijn door gebruikerservaringen uitgekozen tot de beste elektrische auto’s voor dit moment. Waarschijnlijk zijn dit dus de beste auto’s die je op dit moment kan kopen:

De goedkoopste elektrische auto:

  • 2018 Chevrolet Bolt EV

De Chevrolet Bolt is op meerdere manieren een verrassing bij de elektrische auto. Het heeft het soort bereik dat voorheen het enige domein van Tesla was, maar het is ook pittig en leuk om te rijden. De beweerde laadruimte van de Bolt is niet zo indrukwekkend, maar in de echte wereld hebben we het nuttiger gevonden dan de cijfers aangeven. Helaas zijn de voorstoelen een beetje stevig en zullen ze niet voor iedereen geschikt zijn. Het interieur is ook nogal plakkerig, en de unieke infotainment-opstelling van de Bolt is enigszins onstuimiger dan de norm van Chevy. De conclusie is echter dat de Bolt ronduit uitzonderlijk bereik en prestaties levert voor zijn prijs, een topper bij de elektrische auto.

  • 2018 Nissan Leaf

De Leaf is opnieuw ontworpen voor 2018 en het is een geheel beter elektrisch voertuig dan de vorige generatie. Hij is stiller, comfortabeler en beter te besturen, en biedt voldoende bereik voor bijna elke reis. Het stuur van de Leaf kun je niet bijstellen, waardoor de auto minder comfortabel is voor langere bestuurders en het sturen kunstmatig aanvoelt. Maar over het algemeen heeft de Leaf veel meer goede dan zwakke punten. Een zeer populaire elektrische auto.

  • 2018 Hyundai Ioniq Electric

De Hyundai Ioniq Electric heeft lage instapkosten en biedt alle gebruiksvriendelijke technologie die we van een Hyundai verwachten. Het heeft ook de meest efficiënte elektrische aandrijflijn op de markt. Volgens de EPA’s mijl per gallon equivalent (mpge) metric, wat betekent dat u minder hoeft te betalen om het opgeladen te houden. Dat gezegd hebbende, het is niet de best-rijdende EV, en de achterbank is niet bijzonder comfortabel of ruim. Toch houden we van de Ioniq Electric omdat deze veel functies biedt voor een aantrekkelijke prijs. Een erg goede elektrische auto.

  • 2018 Kia Soul EV

De Kia Soul EV heeft de kortste elektrische bereik van een van de betaalbare EV’s op onze lijst, maar het gaat nog steeds meer dan 160 kilometer op een lading. Meer dan dat, het maakt onze lijst voor zijn eigenzinnige persoonlijkheid en overvloed aan binnenruimte. In veel opzichten doet de Soul EV meer denken aan een kleine cross-over dan een compacte auto. Het is zeker minder leuk om te rijden dan sommige concurrenten, maar de extra ruimte zal sommige kopers meer dan compenseren. Een elektrische auto die je nog niet veel in Nederland ziet.

De luxe elektrische auto:

  • 2018 Tesla Model S

Deze populaire volledig elektrische auto is misschien wel de oudste Tesla in productie, maar het is nog steeds onze favoriet van het aanbod van het bedrijf. Tesla heeft momenteel drie modellen elektrische auto’s. Het combineert een ruime, aantrekkelijke cabine met een uitstekende rijdynamiek en een uitstekend bereik. Afhankelijk van hoe het is uitgerust, kan het ook ontzagwekkend snel in een rechte lijn zijn. Het prijskaartje is even intimiderend en in vergelijking met vergelijkbare geprijsde sedans voelt het een beetje ongepolijst aan. Bovendien mist het een aantal van hun luxe functies, zoals masseren of zelfs alleen geventileerde stoelen. Maar als je op zoek bent naar iets met een Tesla-badge, is dit de beste van het stel. Een sublieme elektrische auto.

  • 2018 BMW i3

De BMW i3 heeft het kortste bereik van elke luxe EV op deze lijst, maar het biedt de mogelijkheid van een gasgevoede range-extender, die kopers gemoedsrust biedt. De i3 heeft ook een van de beste interieurs op de weg – het is stijlvol en modern, met nieuwe materialen, maar toch gebruiksvriendelijk. Verder rijdt de i3 zoals je zou verwachten dat een BMW gaat rijden. Dus als u op zoek bent naar een sportieve elektrische auto, krijgt de i3 extra krediet

  • 2018 Model X van Tesla

Dit model is momenteel het enige volledig elektrische auto dat je kunt krijgen met drie rijen zitplaatsen. Het heeft ook de meeste persoonlijkheid van elke Tesla, die een gemengde tas is. De vleugeldeuren en de panoramische voorruit onderscheiden hem, maar deze functies kunnen ook worden gezien als gimmicks die geen functionaliteit toevoegen. Hoe het ook zij, de moeizaam-ruige rit van Model X doet het geen goed. Maar het valt niet te ontkennen dat dit een snelle SUV is – ons lange-termijnmodel X lanceerde tot 100 kilometer per uur in een echt “belachelijke” 3,5 seconden – en je kunt alle futuristische technologie krijgen die Tesla-modellen speciaal maakt.

  • 2018 Model 3 (nieuwste model van Tesla)

Deze elektrische auto heeft een aantal vroege groeipijnen ondervonden. Veel kopers wachten nog op de levering en Tesla heeft nog niet alle betrouwbaarheidskwesties uitgewerkt. Sommige stuurprogramma’s kunnen ook de bijna complete afhankelijkheid van de Model 3 van de touchscreeninterface voor bedieningselementen van het voertuig enigszins afleiden. Bovendien moet het langverwachte instapmodel van 35.000 Euro zich nog bewijzen, omdat alle Model 3’s tot nu toe het grotere batterijpakket en de daarmee gepaard gaande prijsstijging hebben gedragen. Dat gezegd hebbende, als je er een kunt bemachtigen, en je hebt geen problemen met de kinderziektes, dan zul je een lenig, langeafstands elektrische auto vinden met een gezonde hoeveelheid ruimte voor zijn kleine voetafdruk en een interieur dat de definitie van “modern”. Model 3 presteerde erg goed in ons testproces en daarom is het de reden voor deze lijst. Een elektrische auto voor de toekomst.

Beste bereik van de elektrische auto

Op dit moment wint Tesla het bereikspel. Afhankelijk van hoe ze zijn uitgerust, kunnen Tesla-modellen rond een verbazingwekkende hoeveelheid elektriciteit rijden. Met nieuwe batterijtechnologie aan de horizon en meer autofabrikanten die zich aansluiten bij de EV Fray, is Tesla misschien niet in staat om de kroon voor altijd vast te houden. De onderstaande modellen zijn de specifieke versies met het beste elektrische bereik.Uiteraard is het bereik sterk afhankelijk van de rijstijl, van de batterijleeftijd, klimaatomstandigheden en andere factoren. Dit zijn niet de opgaves van de fabriek, maar de praktijk ervaringen:

  1. (Sedan) Tesla Model S 100D – 500 kilometer
    Uitgerust met een enorm accu-pack van 100 kWh, en zonder het extra gewicht van de Model X. Deze elektrische auto biedt het beste bereik van elke elektrische auto die momenteel op de markt is.
  2. Tesla (SUV) Model X 100D – 450 kilometer
    Model X is een zwaar voertuig, dus hoewel het hetzelfde enorme 100-kWh batterijpakket als de Model S gebruikt, kan het niet zo ver gaan. Toch betekent al die batterij dat het Model X gemakkelijk de dichtstbijzijnde niet-Tesla-concurrent overtreft.
  3. Chevrolet Bolt EV – 400 kilometer
    Met slechts een 60-kWh-batterijpakket vertrouwt de Chevrolet-bout op lichtheid en efficiëntie om zijn indrukwekkende bereik te leveren. De Bolt EV zet een nieuwe maatstaf voor betaalbare EV’s en biedt veel elektrische kilometers voor niet veel geld.

De elektrische auto in Nederland gebruiken

Als u bij uw huis of kantoor toegang hebt tot een laadstation, kunt u waarschijnlijk rekenen op een elektrische auto om uw benzineauto te vervangen. In Nederland zijn de afstanden kort. Voor vakanties naar het buitenland met de elektrische auto lukt nog niet. Het enige wat je hoeft te doen is het op elke locatie in te pluggen, en het laadt op terwijl je andere dingen doet. Elektriciteit is ook goedkoper dan gas, wat betekent dat u geld bespaart op energie gedurende de hele levensduur van de auto.

De elektrische auto heeft weinig kosten

Elektrische auto’s hebben ook minder bewegende delen die kunnen breken. Het meeste onderhoud zal waarschijnlijk betrekking hebben op slijtageonderdelen zoals banden, remmen en ruitenwissers. Je zult nooit moeten betalen voor een uitlaat met een elektrische auto. En er zijn grote fiscale prikkels beschikbaar, die kunnen helpen om de initiële kosten van een elektrische auto op te vangen. Als u lease, ziet u meteen welke incentives u uit uw betalingen haalt en bespaart u wat papierwerk.

Is het verstandig om een tweedehands elektrische auto te kopen?

Mensen hopen altijd een verborgen juweeltje te vinden wanneer ze op zoek zijn naar een gebruikte auto: iets dat niet duur is om te kopen, goedkoop om te onderhouden en lekker om te rijden. Als je een plek hebt om in te pluggen – en dat is een belangrijke als – zal een gebruikt elektrisch voertuig al die vakken afvinken. Elektrische auto’s zijn aanzienlijk minder duur in aanschaf en onderhoud dan vergelijkbare gebruikte auto’s op gas.

Waardevermindering speelt grote rol

De meeste elektrische auto’s verliezen hun waarde sneller dan vergelijkbare voertuigen op gas. Een voorbeeld van de waardevermindering uit Amerika. De verkoop van een 2016 Telsa Model X. We betaalden $ 144.950 voor de auto nieuw en kregen aanvankelijk $ 66.000 aangeboden. Dat is een waardevermindering van 55 procent. Uiteindelijk voor $ 90.101 toen we de SUV op eBay verkochten, waardoor het waardeverlies tot 38 procent daalde. Of neem een ​​extremer voorbeeld: de Fiat 500e. De gemiddelde prijs van een nieuwe 500e is $ 32.392. Maar wanneer het 3 jaar oud is en wordt verkocht als een gebruikte auto, is de gemiddelde prijs $ 8,669. Dat is een waardedaling van 73 procent. Als het een Honda Civic was, zou de afschrijving dichter bij 30 procent liggen.

Waarom zijn tweedehands elektrische auto’s relatief zo goedkoop

De prijs wordt altijd bepaald door vraag en aanbod. Op dit moment is er weinig vraag. Deze lage vraag zorgt ervoor dat er lage prijzen zijn. Althans de prijzen zijn nog wel relatief hoog. Maar de voorbeelden geven aan dat de waardevermindering enorm is. Maar een andere reden speelt waarschijnlijk een nog grotere rol. Dit heeft te maken met de snelle technologische verbeteringen. Hierdoor is er gewoon minder belangstelling voor de oude modellen.

Zero emission

Hoewel sommige mensen tevreden zijn met het kopen van een goedkope gebruikte auto, willen anderen een stap verder gaan en hun ecologische voetafdruk laten gelden. In dergelijke gevallen kan een gebruikte EV een aantrekkelijke aankoop zijn. Dat gezegd hebbende, het is misschien niet de beste keuze voor iedereen. Hier zijn enkele redenen waarom u er misschien een wilt kopen of misschien niet.

De voordelen van een tweedehands elektrische auto

Welke reden er ook is om een tweedehands elektrische auto te kopen, het is goed om kritisch naar de voor- en nadelen te kijken. Hieronder een lijst met alle voordelen:

  • Het is een koopje

De verminderde restwaarde van de elektrische auto is een tegenvaller voor de persoon die er een heeft gekocht en probeert deze te verkopen. Maar wat betaal je wel voor een tweedehands elektrische auto. De besparingen variëren per model, maar gemiddeld verbruikte elektrische voertuigen 43 tot 72 procent minder dan nieuwe.

  • Geen kosten aan de pomp

Je hoef de elektrische auto alleen op te laden met het stopcontact. Dit kost natuurlijk ook wel wat, maar niks vergeleken met de hoge benzine prijzen. Lees nu alles over de totale kosten van de elektrische auto.

  • U krijgt een soepeler rijervaring

Aangezien een elektrische auto geen verbrandingsmotor heeft, is hij soepeler en stiller en trilt hij minder dan een auto op gas. Betaalbare conventionele auto’s in deze prijsklasse van minder dan 10.000 EUR zijn waarschijnlijk oudere, kleinere viercilinder auto’s die minder soepel zijn. Verder zorgt het extra gewicht van de batterij van de elektrische auto ervoor dat de auto zich meer op de weg geplant voelt.

  • Ze zijn goed voor het milieu

In tegenstelling tot een auto op benzine, diesel of gas, produceert een elektrische auto geen uitlaatemissies die bijdragen aan het broeikaseffect. Als je lokale elektriciteitscentrale gebruik maakt van hernieuwbare energie om de elektriciteit voor je EV te produceren, is er ook geen vervuiling van die bron. Zelfs de bewering dat een EV het milieu schaadt wanneer het elektriciteit ontleent aan een door kolen aangedreven installatie, is grotendeels ontkracht.

  • Tweede leven ook beter voor het milieu

Het maken van een elektrische auto is natuurlijk schadelijk voor het milieu. Maar de fabricage van de batterijen zijn extra schadelijk. Daarom wordt er wel eens gezegd dat een elektrische auto toch een negatief effect heeft op het milieu. Maar bij de aanschaf van een tweedehands elektrische auto geldt dit argument niet meer.

  • Betere staat en vereisen minder onderhoud

Elektrische auto’s hebben minder bewegende delen dan traditionele auto’s, dus er is niet veel dat kan kapot gaan. In het algemeen zullen gebruikte elektrische auto’s minder kilometers op de teller hebben en dus minder slijtage aan de remmen, de banden en de ophanging. Dit is dus toch een voordeel van hun meer beperkte bereik.

De nadelen van een tweedehands elektrische auto

Maar natuurlijk heeft de elektrische auto ook nadelen. In het bijzonder de tweedehands elektrische auto. Daarom is het verstandig om de onder staande punten mee te nemen in de beslissing voor de aanschaf van een gebruikte elektrische auto. Hier een lijst met de nadelen:

  • De mogelijkheid van verminderde batterijprestaties

Iedereen die eigenaar is van een apparaat met batterijvoeding, is in de loop van de tijd minder goed gaan presteren. Hetzelfde kan gebeuren met elektrische voertuigen, vooral de vroege modellen. We zullen je de les scheikunde besparen, maar volstaan ​​om te zeggen dat wanneer batterijen verouderen, je mogelijk verminderde prestaties en bereik ziet. Rijden bij hoge temperaturen, laden naar maximale capaciteit en leeglopen van de batterij naar een lage spanning eisen allemaal hun tol. Lees nu ook het artikel over: Hoe lang gaat een batterij mee?

  • De laadfactor

Heb je een plek om een ​​elektrische auto op te laden? Kan dit met 220 Volt? Heb je al een laadstation? Heb je deze nodig? Het laadstation zelf kan variëren van 200 tot 750 EUR, afhankelijk van het merk en de functies. De installatiekosten kunnen enorm variëren op basis van het tarief van elektriciens en de mate van herbedrading die nodig is. Deze kosten kunnen variëren van 200 EUR tot enkele duizenden euro’s. Wilt u weten wat er precies allemaal bij komt kijken? Lees dan dit artikel.

  • Onzekerheden over de levensduur van de batterij

Moderne elektrische voertuigen (die dateren van rond 2011) zijn niet lang genoeg geweest om nauwkeurig te kunnen beoordelen hoelang hun batterijen zullen meegaan. Als je de tweede koper bent, weet je misschien niet wat de oplaad-geschiedenis van de auto is en welk effect de batterij heeft gehad.

  • Eventueel vervangen van de batterij

Als de batterij vervangen moet worden, om wat voor reden dan ook, zijn er enorme kosten aan verbonden. Voor een Tesla kost dit ongeveer 10.000 EUR. En bijvoorbeeld voor een Nissan Leaf ongeveer 5.000 EUR plus arbeid, om de batterij te vervangen.

  • Verminderde inruilwaarde

De afschrijvingskromme van een elektrisch voertuig loopt na enkele jaren geleidelijk af, zodat u niet het steile verlies zult hebben dat de oorspronkelijke eigenaar heeft ervaren. Zelfs als je van plan bent om het in te ruilen voor je volgende voertuig, krijg je er niet veel voor terug. Zelf verkopen op de markt voor particulieren is een betere optie.

Conclusie

Het kopen en bezitten van een elektrische auto zorgt voor een ander soort auto-ervaring. Elektrische auto’s  hebben een aantal sterke pluspunten en een paar nadelen die u zorgvuldig moet overwegen voordat u koopt. Je kunt heel weinig betalen om een elektrische auto te kopen. Geen kosten aan benzine. En als je de juiste opstelling hebt, zal je ook niet veel uitgeven aan het opladen. U zult veel onderhouds- en reparatiekosten vermijden waarmee de meeste eigenaars van gebruikte auto’s worden geconfronteerd. Met andere woorden, u kunt veel waarde uit de auto halen, zelfs als de restwaarde laag is.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *