nissan leaf dahboard

Wat is de goedkoopste (en bruikbaarste) elektrische auto?

Het is erg leuk om de elektrische auto markt te volgen. Er komen steeds meer elektrische auto’s, nieuw en gebruikt, op de markt. Maar wat is de goedkoopste elektrische auto? Hierbij zullen wij zeker niet alleen naar de prijs kijken. Ook zullen we onderscheid maken tussen een nieuwe elektrische auto en een tweedehands goedkope elektrische auto.

 De goedkoopste elektrische auto

Onze voorkeur blijft uitgaan naar de Nissan Leaf. Maar dit zal niet lang meer duren. De goedkoopste elektrische auto met een goede actieradius zal nieuw en tweedehands de Nissan Leaf voorlopig blijven. Met een aanschafwaarde van bijna 35000 euro is de Nissan Leaf voor (te) veel mensen nog een te groot bedrag. Als hier over een tijdje een subsidie van 6000 euro op komt wordt het natuurlijk al iets aantrekkelijker.

Een tweedehands elektrische auto onder de 10.000 euro

Van af 2021 hebben we de aanschafsubsidie voor elektrische auto’s. Dit zal er zeker voor zorgen dat er meer nieuwe elektrische auto’s worden verkocht doordat de prijs veel aantrekkelijker wordt. Maar kan je nu ook al een goede tweedehands elektrische auto kopen?

Als je op zoek bent naar een elektrische auto puur en alleen voor woon-werkverkeer, dan is dit zeker mogelijk. Voor minder dan 7000 euro kan je een elektrische auto vinden. Voor deze auto geldt dan een maximale afstand van 70 kilometer.

De eerste generatie elektrische auto’s

Voor deze elektrische auto’s km je terecht bij de elektrische auto’s tussen de 5 en 8 jaar oud. Mooie voorbeelden zijn Citroën C-Zero, de eerste Nissan Leaf, de Mitsubishi i-MiEV, Peugeot iOn en de Fluence Z.E. en Zoe van Renault. Als je op onderzoek gaat bij de verschillende grote auto sites kom je de volgende bedragen tegen:

  • Renault Fluence ZE: 6.985 euro
    Geschatte actieradius: 80 km
  • Citroën C-Zero: 8.940 euro
    Geschatte actieradius: 110 km
  • Peugeot iOn: 9.950 euro
    Geschatte actieradius: 110 km
  • Mitsubishi i-MiEV: 10.750 euro
    Geschatte actieradius: 110 km
  • Nissan Leaf: 11.450 euro
    Geschatte actieradius: 120 km

Tweedehands vergeleken met nieuw

Als je nu een tweedehands elektrische auto vergelijkt met de aanschaf van een nieuwe, dan is de prijs verschillend, maar ook zeker de mogelijkheden. De prijs voor een gewone elektrische auto is op dit moment 35 tot 45.000 euro. Maar hier kom je dan wel gemiddeld 280 km ver mee. Dit is dan natuurlijk met een volle acculading. Omdat de praktijk vaak andere cijfers aangeeft, moet je uitgaan van een dikke 200 km.

Iets duurdere elektrische auto’s

Ben je op zoek naar een elektrische auto die gemiddeld wel twee keer zo ver komt met een volle acculading, dus zo’n 400 km, dan heb je ook mooie keuzes. Natuurlijk is de Tesla met zijn Model 3 gekomen. Een prachtige auto, maar je betaald er nog wel bijna 60.000 euro voor. Een ander mooi voorbeeld is de Hyundai Kona Electric. Deze kost nog geen 40.000 euro, maar is geschikt voor een mooie rit van 400 kilometer met het hele gezin.

Renault Fluence Z.E. de goedkoopste

Voor 6.985 euro stap je in een Renault Fluence Z.E., een forse sedan die tussen 2011 en 2014 leverbaar was. De auto was voorzien van een 22 kWh accupakket, waarmee een op papier een bereik van 180 kilometer mogelijk was. In de praktijk kwam dit neer op ongeveer 80 kilometer.

Net als bij andere elektrische modellen van Renault huur je ook als eigenaar van een tweedehands exemplaar de accu’s. De kosten die hieraan verbonden zijn, zijn afhankelijk van het verwachte aantal kilometers dat per jaar wordt afgelegd. Daarbovenop komt een bedrag van 9,95 euro voor de batterijverzekering.

Japans-Franse drieling

De Citroën C-Zero en Peugeot iOn zijn producten van een samenwerking tussen moederbedrijf PSA en het Japanse Mitsubishi, waarbij de Fransen hun logo’s op de elektrische i-MiEV van Mitsubishi mochten plakken. De drieling is inmiddels voor minder dan 9.000 euro te koop.

De i-MiEV stamt uit 2009 en rijdt net als de Franse derivaten sinds 2011 op de Nederlandse weg. In de bodem van de auto zit een accupakket van 16 kWh, die op papier een reikwijdte van 150 kilometer mogelijk maakt. In praktijk betekent dit een actieradius die tussen de 100 en 110 kilometer schommelt.

Toegegeven, dergelijke cijfers waren destijds niet ideaal. Temeer er in 2011 volgens de RAI Vereniging slechts 1.250 publieke laadpunten en 63 snelladers in Nederland waren. Inmiddels zijn dat er respectievelijk 17.681 en 920 stuks. Bovendien kan het kleine accupakket van het trio in een half uur tot 80 procent bijgeladen worden.

Gezinnen komen uit bij Nissan Leaf

De Nissan Leaf werd net als de Mitsubishi in 2009 gepresenteerd, om anderhalf jaar later in Nederland op de weg te komen. In tegenstelling tot de Mitsubishi had de Leaf het formaat van een volwaardige gezinsauto.

Vroege exemplaren van de Leaf zijn met ongeveer 12.000 euro daardoor wat duurder dan de Japans-Franse drieling. Op papier kom je echter niet veel verder dan de eerder genoemde auto’s. Nissan gaf destijds een bereik 160 kilometer op, terwijl gebruikers veelal zo’n 120 kilometer haalden.

Bij aanvang van de leveringen bood Nissan een standaardgarantie van drie jaar of 100.000 kilometer. Deze garantie, waar ook de accu onder valt, kon later uitgebreid worden naar vijf jaar of 100.000 kilometer.

Citroën C-Zero voor 9000 euro

Bij de Citroën, Mitsubishi en de Peugeot kregen nieuwe eigenaren bij aanschaf een garantie van acht jaar of 100.000 kilometer voor de accu’s. Het op dit moment goedkoopste tweedehands exemplaar van het trio, een 8.940 euro kostende Citroën C-Zero, heeft 59.273 kilometer gereden en stamt uit augustus 2012.

Hoewel een actieradius in de praktijk van maximaal 120 kilometer voor veel mensen ruim voldoende is, zullen evenzoveel mensen dat ondanks de beschikbare infrastructuur niet als voldoende ervaren. Daar staat tegenover dat elektrische auto’s tot 2025 vrijgesteld blijven van aanschafbelasting en motorrijtuigenbelasting.

De BOVAG heeft bovendien berekend dat een elektrische auto vanwege het lagere aantal onderdelen tot wel 50 procent minder onderhoud nodig heeft. Als alleen de aandrijflijn in beschouwing wordt genomen, stijgt dat percentage naar 75 procent.

De Nissan Leaf is de goedkoopste elektrische auto!

De Nissan Leaf is natuurlijk de elektrische auto die zich al jaren lang heeft bewezen. Nissan was de voorloper van de elektrische auto. De meest betaalbare auto, die natuurlijk een erg goed actieradius had. En nu komen al deze prima elektrische auto’s ook op de markt als tweedehands auto’s.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *