Leaf 2018

Nissan Leaf

De Nissan Leaf is erg populair

Al vele jaren is de Nissan Leaf in de hele wereld de meest populaire elektrische auto. Maar ook de nieuwe Nissan Leaf, de tweede generatie, doet het heel erg goed. Niet alleen wordt het elektrisch rijden steeds populairder in Nederland, maar het is ook duidelijk dat de Nissan Leaf een grote voorsprong heeft. De Nissan Leaf is de best betaalbare elektrische auto met de beste actieradius. Daarnaast gaat Nissan zeer goed met zijn tijd mee. En is de Nissan Leaf van 2018 een zeer moderne auto.

Nissan Leaf 2018 breekt verkooprecords in Europa

In het eerste halfjaar van 2018 zijn al meer dan 18000 Nissan Leafs verkocht in Europa. Als je de verkoop van de tweede generatie Leaf in 2017 daarbij optelt, kom je al op meer dan 37000 stuks. Dit komt waarschijnlijk ook door de vele prijzen die deze prachtige elektrische auto al heeft gewonnen. Deze onderscheidingen hadden te maken met de vooruitstrevende technologie en de daarbij horende prestaties. Ook is deze auto zeer veilig.

Enkele eigenschappen van de Nissan Leaf 2018

Deze nieuwe vooruitstrevende elektrische auto blinkt uit in onderstaande eigenschappen:

  • Dynamische vormgeving
  • Enorm acceleratievermogen
  • Enorm vriendelijk voor het milieu
  • Autonoom rijden met e-Pedal ProPilot (Park)
  • Accucapiciteit van 40 kWh

Wat kost de Nieuwe Nissan Leaf?

Elektrische auto Nissan

Welke modellen elektrische auto’s heeft Nissan?

De Nissan Leaf is natuurlijk de allerbekendste en beste elektrische auto. Met al meer dan 300.000 exemplaren verkocht over de hele wereld. Een voorbeeld voor de elektrische auto. Maar daarnaast zijn er nog de volgende  twee modellen:

  • Nissan E-NV200 EVALIA

DE 100% ELEKTRISCHE MPV

VANAF € 38.950

  • Nissan E-NV200 VAN

100% ELEKTRISCHE BEDRIJFSWAGEN

VANAF € 30.370

Nissan kondigt een nieuw doel aan om tegen 2022 jaarlijks 1 miljoen ‘geëlektrificeerde voertuigen’ te verkopen

Nissan kondigt vandaag een nieuw doel aan om tegen 2022 jaarlijks 1 miljoen ‘geëlektrificeerde voertuigen’ te verkopen als onderdeel van het nieuwe midd.plan van M.O.V.E tot 2022.

Hoewel het een agressief plan lijkt te zijn voor een automaker die ongeveer 5 miljoen voertuigen per jaar maakt, betekent Nissan niet ‘volledig elektrische voertuigen’ door de term ‘geëlektrificeerd’ te gebruiken.
De Japanse automaker definieert ‘geëlektrificeerde voertuigen’ als ‘puur elektrische modellen of modellen met e-POWER aandrijflijnen’.

Deze laatste vertegenwoordigt momenteel de meerderheid van de verkoop van ‘geëlektrificeerde voertuigen’ van Nissan. Zoals eerder gemeld, is de e-POWER aandrijflijn van de autofabrikant volledig op gas, omdat hij is uitgerust met een hybride aandrijflijn die werkt met een gasgenerator die een accu oplaadt die de elektromotor voedt. Er is geen plug om het accupack zelfstandig op te laden, zodat de voertuigen volledig op gas werken.

Philippe Klein, hoofdplanner bij Nissan, heeft het M.O.V.E-plan aangekondigd:

Onze strategie voor producten en technologie is erop gericht om Nissan te positioneren als leider in de evolutie van auto’s, technologie en bedrijven. Onze inspanningen zijn gericht op het leveren van Nissan Intelligent Mobility, en omvatten de drie kernelementen van elektrificatie, autonoom rijden, connectiviteit en nieuwe mobiliteitsdiensten.

Op het volledig elektrische front herhaalde Nissan zijn eerder aangekondigde initiatieven om nieuwe modellen te lanceren.

Het bedrijf somde de belangrijkste delen van de Nissan M.O.V.E op. tot 2022:

Ontwikkel acht nieuwe, pure elektrische voertuigen, voortbouwend op het succes van de nieuwe Nissan LEAF;
Lancering van een elektrisch auto-offensief in China onder verschillende merken;
Introduceer een elektrisch “kei” -minievoertuig in Japan;
Biedt een wereldwijd cross-over elektrisch voertuig, geïnspireerd op het Nissan IMx-concept;
Nieuwe INFINITI-modellen elektriseren vanaf boekjaar 2021;
Voorzie 20 modellen in 20 markten van autonome rijstijltechnologie; en,
Bereik 100% connectiviteit voor alle nieuwe Nissan, Infiniti en Datsun-auto’s die aan het einde van het plan in belangrijke markten worden verkocht.

Electrek’s Take

Nissan heeft de mix van volledig elektrische en e-Power-voertuigen niet bevestigd, maar ik maak me ernstig zorgen dat de automaker teveel focust op de e-Power-voertuigen.

Hoewel ze efficiënter zijn dan gewone auto’s op gas, zijn ze alleen afhankelijk van gas en zijn ze gewoon geen langetermijnoplossing.

Het is een schande dat Nissan zelfs naar hen als “geëlektrificeerde” voertuigen verwijst.

Tot nu toe werkt het alleen echt in Japan, waar EV’s nog niet echt van de grond zijn gekomen door intense inspanningen van lokale autofabrikanten, met name Toyota en Honda, om te streven naar andere alternatieve aandrijflijnen, zoals hybrides en brandstofcel-waterstof.

Om duidelijk te zijn, als ik zeg dat ik “bezorgd” ben, bedoel ik dat ik me zorgen maak om Nissan.

Ik denk dat er tegen 2022 tal van geweldige volledig elektrische modellen op de markt zullen zijn die de meeste mensen zelfs niet zullen beschouwen als een e-Power-voertuig of een door gas aangedreven voertuig.

Automakers zullen onvermijdelijk die plannen moeten updaten zoals het nieuwe M.O.V.E-plan van Nissan.

De toekomst van de Nissan Leaf

Nissan exec praat over het volgende elektrische LEAF-gamma: ~ 215 tot 340 mijl in de komende 2 jaar

Eens een leider in elektrificatie, is Nissan sindsdien zelfgenoegzaam geworden met de Leaf en is de verversing al lang geleden. Naar verwachting zal de 2018-versie van het geheel elektrische voertuig eindelijk dat veranderen met een veel groter bereik en een nieuw ontwerp.

Kazuo Yajima, hoofd van elektrische voertuigen voor Nissan en Renault, besprak onlangs de verwachtingen van het elektrisch bereik voor de nieuwe Leaf en toekomstige voertuigen op het elektrische platform van de Japanse autofabrikant.
Next-gen Leaf-prototypen zijn de afgelopen maanden gespot, terwijl de uiteindelijke productieversie in september wordt verwacht voor leveringen aan het einde van het jaar in het modeljaar 2018.

Het voertuig zal naar verwachting een bereik van meer dan 200 mijl hebben en nu zegt Yajima tussen 350 en 400 km (~ 215 tot 250 mijl) in een interview met Nikkei (via hybride auto’s).

Dat is natuurlijk gebaseerd op de Japanse norm die meer ontspannen is dan de EPA-cyclus of minder representatief dan het echte bereik. Daarom zal hij het dicht bij 200 mijl afsnijden als we Yajima willen geloven.

De uitvoerende macht voegde ook toe dat Nissan tegen 2020 het bereik van zijn elektrische voertuigen tot “550 km” (~ 340 mijl) zal vergroten. Hij zei dat ze al een nieuw prototype testen met het bereik:

“We hebben een prototype ontwikkeld dat 550 km kan lopen terwijl de laadcapaciteit dezelfde externe dimensie heeft als het huidige blad,”

Dat is iets dat ze eerder hebben gezegd in verband met het IDS-concept dat hierboven is afgebeeld.

Yajima voegde eraan toe dat deze volgende generatie EV afhankelijk is van nieuwe, meer energie-dichte batterijcellen.

In 2007 creëerden Nissan en NEC, een Japanse tech-gigant, een batterijproductiebedrijf, Automotive Energy Supply Corporation (AESC), om de elektrische voertuigprogramma’s van de automaker te leveren.

De autofabrikant heeft sindsdien openbaarheden in batterijtechnologie van andere fabrikanten geprezen en het gerucht gaat dat er naar nieuwe leveranciers wordt gekeken voor de volgende elektrische voertuigen.

We zouden het plan van het bedrijf beter moeten kennen als ze in september officieel de Nissan Leaf 2018 aankondigen.

Nissan Leaf Cabrio

nissan leaf cabrio

Nissan heeft de neiging om nieuwe versies van de Leaf te onthullen en deze niet op de markt vrij te geven.

Hun nieuwste is een ‘open-air versie’ van de nieuwe volledig elektrische LEAF onthuld vandaag.
Alle elektrische converteerbare auto’s zijn tegenwoordig vrij zeldzaam.

De originele Tesla Roadster had een afneembare top en sommige carrosseriebedrijven hebben aanpassingen in de aftermarket gedaan om de Tesla Model S convertible te maken.

Wat plug-in hybrides betreft, maakt BMW nu een converteerbare versie van de BMW i8.

Nu debuteerde Nissan een ‘open-air versie’ van de nieuwe Nissan LEAF deze week op het Tokyo forum over zero-emission society:

180525-02-e_inline01 180525-02-e_inline02
Het lijkt niet echt een cabriolet, maar gewoon een auto in de open lucht, zoals de volledig elektrische E-Méhari van Citroën.

Nissan heeft niet veel details vrijgegeven over het voertuig, maar ze schreven in een persbericht:

“De 100% elektrische auto werd getoond op een forum om de mijlpaal van 100.000 verkopen van de Nissan LEAF in Japan te vieren sinds het model voor het eerst werd geïntroduceerd in 2010.”

De Japanse autofabrikant voegde daaraan toe dat “er momenteel geen productieplannen zijn voor de LEAF Open Auto.”

Nissan heeft de gewoonte om nieuwe versies van de Leaf te onthullen en ze zelden in productie te nemen.

1. Nissan Leaf en z’n looks

We beginnen met misschien wel de belangrijkste verbetering: z’n looks. Hoe je het ook wendt of keert, een auto moet toch goed smoelen. Als dat niet het geval is, sta je als fabrikant bij voorbaat al 2-0 achter. En dat probleem had – eerlijk is eerlijk – de vorige Nissan Leaf een beetje. Heel sexy was hij simpelweg niet. En na z’n metamorfose is hij dat wat ons betreft wél. Een klein onderzoekje op Instagram onder onze volgers liet ook geen twijfel: in 75 procent van de reacties werd de nieuwe Leaf mooi genoemd. 2-0 voor dus!

2. Nissan Leaf en z’n bereik

De eerste generatie Nissan Leaf kon bij zijn introductie 160 kilometer (NEDC) afleggen op z’n volle 24 kWh-batterij. In de praktijk betekende dat – afhankelijk van omstandigheden – dat de Leaf moeite had om honderd kilometer ver te komen. Sindsdien maakte hij al sprongen naar ongeveer tweehonderd en 250 kilometer (NEDC). Maar nu kan de Nissan Leaf zelfs 378 kilometer (NEDC) afleggen met een 40 kWh-accu. Volgens de nieuwe WLTP-metingen (die de werkelijkheid veel beter benaderen) komt dat neer op 270 kilometer bereik als je op de snelweg en in de stad rijdt. Rij je alleen in de stad? Dan is 415 kilometer mogelijk. Tel daar de enorme hoeveelheid laadpalen in Nederland (32.800 openbare laadpunten, 755 snelladers) bij op én het feit dat 90% van de Europeanen minder dan tachtig kilometer per dag rijdt en je beseft dat elektrisch rijden nu wel een heel reële optie is. Het gaat dan echt om die ene keer dat je meer dan 270 kilometer op een dag wil afleggen. Verder zijn er geluiden dat er snel een 60 kWh-batterij op komst is, maar dat wilde Nissan bevestigen noch ontkennen. Vanaf dat moment kun je de range echt geen issue meer noemen.

>> LEES OOK: Top-10 bestverkochte elektrische auto’s van Nederland

2018 Nissan Leaf 2018 Nissan Leaf

3. Nissan Leaf en z’n rijplezier

De klanttevredenheid van maar liefst 94 procent bewijst dat de ‘oude’ Leaf al bijzonder in de smaak viel bij de 300.000 mensen (de Leaf is de bestverkochte EV ter wereld) die het al aandurfden. Dat was ongetwijfeld niet in de laatste plaats vanwege de stilte, de goede wegligging en de stevige acceleratie – een elektrische auto heeft namelijk op elk moment het volledige koppel ter beschikking. Op deze punten heeft de nieuwe Nissan Leaf zich verder ontwikkeld: hij is ongeëvenaard stil (30 procent stiller dan andere auto’s in het C-segment) en met 110 kW (was 80 kW) en meer koppel is hij sneller dan ooit. En dat merk je zowel bij het stoplicht (0-100 km/u in 7,9 seconden) als bij het invoegen op de snelweg. Power genoeg dus.

4. Nissan Leaf en z’n technische innovaties

Ook op technisch gebied heeft de Nissan Leaf enorme sprongen gemaakt. Met de drietrapsraket e-Pedal, ProPilot en ProPilot Park maakt Nissan innovaties uit hogere segmenten beschikbaar voor de middenklasse. Het e-Pedal, dat we ook kennen van de BMW i3, werkt voortreffelijk. Het is heel even wennen: ‘gas’ geven en remmen met slechts één pedaal, maar al snel weet je niet beter meer. De volledige afdaling van de vulkaan Teide deden we zonder ook maar één keer het rempedaal aan te raken. Het e-Pedal zorgt er bovendien voor dat je energie voor de batterij terugwint: snelheid verminderen is regenereren. Zo kon het dat we op de top van de vulkaan nog 40 procent batterijcapaciteit overhadden en beneden weer 49 procent. Terwijl we toch echt vijftig kilometer verder waren. Ook ProPilot en ProPilot Park zijn nieuw aan boord van de Nissan Leaf. Met ProPilot rijdt de Leaf bijna compleet zelfstandig over de snelweg. Hij houdt automatisch afstand tot zijn voorganger en zorgt dat je op je rijstrook blijft. Vooral in de file is dat een uitkomst: geen kuitkrampen meer, want de Leaf hobbelt vanzelf mee. De naam ProPilot Park zegt het al; automatisch inparkeren. Of het nou fileparkeren of achteruit in een parkeervak is, hij doet het voor je. En daarvoor hoef je de pedalen ook niet aan te raken. Zie onderstaande video!

>> LEES OOK: Productie nieuwe Nissan Leaf op drie locaties wereldwijd

5. Nissan Leaf en z’n prijs

En dan heb je natuurlijk nog de prijs tegoed. Want: alles wat we hierboven beschreven, was mooi, maar veel valt en staat met hoe ver de portemonnee open moet. Dat beseft Nissan ook, want ze hebben de Leaf een vanafprijs gegeven van 33.990 euro. Andere uitvoeringen zijn de Acenta (35.990 euro), de N-Connecta (37.390 euro) en de Tekna (38.990 euro). Zakelijk gezien is de Leaf met 4 procent bijtelling en vrijstelling van de wegenbelasting natuurlijk interessanter dan ooit. Voor een paar tientjes per maand ben je klaar.

2018 Nissan Leaf

Conclusie

Het mag duidelijk zijn: de bestverkochte elektrische auto ter wereld is terug aan de top. En nee, het is geen Tesla. Maar met zo’n premiummerk moet je ‘m niet vergelijken. Denk vooral aan een Opel Ampera-e (meer actieradius, wel fors duurder) en een Hyundai IONIQ Electric (minder bereik, ongeveer dezelfde prijs). Als je op zoek bent naar een elektrische gezinsauto, dan moet de Nissan Leaf absoluut hoog op je lijstje staan. De voortekenen voor Nissan zijn in ieder geval goed: er zijn al 1.800 pre-orders in Nederland genoteerd en de verwachting voor 2018 is vijfduizend stuks. Ter indicatie: van de ‘oude’ Leaf gingen er in totaal 3.000 over de spreekwoordelijke toonbank. Vanaf eind februari staat hij in de showrooms.

Het antwoord laat niet lang op zich wachten: ja! Zonder enige twijfel is de Nissan Leaf terug. En hoe. De ooit zo eenzame pionier en koploper van het elektrisch rijden heeft zich volledig hervonden. We geven je vijf redenen waarom de Nissan Leaf een heel serieuze optie is:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *